Google Mijn Bedrijf en COVID-19

26 oktober 2020
Samenvatting in 30 seconden
  • Google heeft meerdere updates gedaan binnen Google Mijn Bedrijf specifiek gericht op COVID-19
  • Gezondheid en veiligheid attributen onder andere mondkapje verplicht en afspraak verplicht
  • Attributen voor online dienstverlening onder andere online afspraken en offertes
  • Attributen voor eetgelegenheden onder andere ter plaatse eten en (contactloze) bezorging

Hoe in te spelen op de huidige omgeving

Sinds mei is Google bezig met het toevoegen van attributen en mogelijkheden binnen Google Mijn Bedrijf die specifiek inspelen op het COVID-19 virus. Elke individuele update is niet per se geschikt voor elke branche, maar bijvoorbeeld het toevoegen van de mogelijkheid om een COVID-19 update post te plaatsen is voor iedereen toepasbaar en kan zeer zinvol zijn.

Hieronder een inzicht in de updates van Google Mijn Bedrijf, te beginnen met de nieuwste update die vooral gericht is op eetgelegenheden, detailhandel en dienstverleners.

Gezondheid en veiligheid attributen

Sinds de uitbraak van het COVID-19 virus en de voorzorgsmaatregelen van de overheid heerst er bij de consument enige verwarring met betrekking tot het bezoeken van fysieke locaties. Dit geldt met name voor winkeliers en (zakelijke) dienstverlening. Hierbij ontstaan er vragen zoals: “hoe zit het met de openingstijden?”, “moet ik een mondkapje op?”, “welke maatregelen worden er getroffen binnen de locatie?”.

Google Mijn Bedrijf helpt de ondernemer een handje bij het verduidelijken van specifieke gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Sinds begin september biedt Google jou namelijk de mogelijkheid om binnen jouw vermelding de attributen gezondheid en veiligheid te updaten. Zie onderstaande screenshot voor de opties die geactiveerd kunnen worden:

GMB attribuut gezondheid en veiligheid

Deze attributen zijn te vinden op de volgende manier: log in bij jouw Google Mijn Bedrijf vermelding, aan de linkerkant is het menu, klik hier op 'Informatie', vervolgens staat het enigszins onderaan de pagina onder het kopje 'Gezondheid en veiligheid'.

Door het updaten/toevoegen van de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen binnen jouw GMB vermelding zorg jij voor duidelijkheid bij de klant. Dit kan voor een klant net het verschil zijn tussen jouw winkel bezoek of die van een ander.

Attributen gericht op de online dienstverlening

Voor bedrijven met een fysieke vestiging die of genoodzaakt zijn om nu in verband met COVID-19 over te stappen naar online dienstverlening, of dit voorheen al deden, heeft Google kenmerken binnen GMB toegevoegd.

De kenmerken zijn gericht op de volgende type diensten:

  • Online afspraken
  • Online offertes / prijsopgaven
  • Online lessen
  • Online consulten

Hierbij moet rekening worden gehouden dat online afspraken via live video als online service worden beschouwd, maar wanneer dit persoonlijke afspraken zijn die online worden geboekt, maar waarbij de klant fysiek langs moet komen, dan wordt niet beschouwd als een online service.

Bij de vermelding van jouw bedrijf komt dan een vinkje te staan met de online dienst, zie een voorbeeld hieronder:

GMB attribuut online diensten

Deze attributen zijn wederom te vinden en toe te voegen via de pagina 'Informatie'.

Door het toevoegen van deze kenmerken attendeer jij de klant erop dat het nu ook mogelijk is om online een les te volgen, of online een consult te krijgen.

Attributen gericht op eetgelegenheden

Veel van de eetgelegenheden zijn gedurende de pandemie (genoodzaakt) overgestapt op mogelijkheden om alsnog de klant te bedienen. Binnen Google Mijn Bedrijf is er de mogelijkheid om dit aan te geven in de volgende kenmerken:

  • Ter plaatse eten
  • Afhalen
  • (Contactloze) bezorging
  • Buiten afhalen

In de praktijk ziet dit er als volgt uit:

GMB horeca

Deze attributen zijn wederom te vinden en toe te voegen via de pagina 'Informatie'.

Valt jouw bedrijf binnen een van deze branches, maak dan zeker gebruik van deze functionaliteiten om jouw klanten op de hoogte te houden. Want er heerst veel verwarring en onduidelijkheid, wanneer jij als bedrijf dit weghaalt bij (potentiële) klanten zal dit alleen maar toevoegen aan jouw merkimago.