ChatGPT, Google Bard en Bing AI vergeleken

17 november 2023

De komst van AI en platfomrs zoals ChatGPT, Google Bard en Bing AI heeft de wereld flink op zijn kop gezet het afgelopen jaar. Inmiddels is het wel duidelijk dat AI veel meer is dan alleen een ‘hype’ en dat de maatschappij zal moeten accepteren dat AI niet meer zal verdwijnen en steeds verder verweven zal raken in het dagelijks leven. Ook op internet is de AI-bom gebarsten. Talloze artikelen over de verschillende platforms, de werking en de beste toepassingen van AI zijn geschreven, maar ook de wet- en regelgeving omtrent AI is een veel voorkomend onderwerp waarover wordt geschreven. Als marketing bedrijf zijn ook wij aan het kijken wat we van deze ontwikkelingen kunnen maken en onderzoeken we hoe platforms als ChatGPT kunnen worden ingezet binnen ons vakgebied.

We zullen in dit artikel ingaan op het onvermijdelijke: de AI-chatbots. Na de lancering van ChatGPT in november 2022 schoten de chatbots uit de grond. Grote bedrijven zoals Google, Microsoft en Amazon investeren miljarden de ontwikkeling van hun eigen chatbots genaamd Google Bard, BingAI en Amazon Lex en hebben deze ondertussen ook gelanceerd. In deze wereld die razendsnel van de grond is gekomen is het zaak een weg vinden in dit nieuwe AI landschap. Wij kunnen je daar een handje bij helpen door de verschillende AI-chatbots tegen elkaar af te zetten en met elkaar te vergelijken.

ChatGPT

Om te beginnen leggen we de aandacht op marktleider ChatGPT van OpenAI, de chatbot waar de hype mee begon. ChatGPT is een AI die erg gemakkelijk te gebruiken is. Je maakt eenvoudig een account aan en de display van het platform is er gebruiksvriendelijk. Stel je vraag en ChatGPT genereerd het antwoord. Gesprekken worden opgeslagen zodat je deze kan terugzien maar worden ook gebruikt om accuratere informatie te geven in de toekomst. ChatGPT excelleert in het interpreteren van prompts (gestelde vragen) en het op een menselijke manier beantwoorden van deze vragen. De schrijfvaardigheid van ChatGPT is eveneens uitstekend. Het levert goed geschreven teksten met een logische opbouw zoals teksten bestaande uit een inleidende alinea, een middenstuk en een duidelijke conclusie. Daarnaast is ChatGPT ook handig voor programmeurs, in plaats van het zelf schrijven van code kan je ChatGPT dit voor je laten doen. Naarmate het coderen complexer wordt zal programmeer kennis noodzakelijk blijven om te voldoen aan de exacte wensen, maar ChatGPT levert altijd een degelijke basis om op voort te bouwen. Deze kennis kan ook ingezet worden om fouten te halen uit zelf geschreven code te halen. Pak je code in ChatGPT en de AI-chatbot haalt de fouten er voor je uit.

Er zijn echter ook nadelen of beperkingen die ChatGPT met zich meebrengt. ChatGPT heeft namelijk zowel een gratis als een betaalde versie. De databank waarop de gratis versie draait gaat tot en met september 2021 en beschikt dus niet over de laatste kennis en ontwikkelingen. Bij de betaalde versie is dit beter en beschikt de databank over informatie tot 20 juli 2023. Deze versie kost echter wel $20,- per maand maar komt met nog meer voordelen. Zo heb je altijd toegang, snellere antwoorden en toegang tot nieuwe functies. Daar komt bij dat de ChatGPT 4 gewoon beter werkt doordat het beschikt over de laatste updates en meer kennis.

Bovenop het feit dat ChatGPT niet over de laatste informatie beschikt, zeker de gratis versie niet, geeft het niet aan waar het de informatie vandaan heeft en zal tekst altijd gefactcheckt moeten worden op betrouwbaarheid. Het maakt ook geen gebruik van internet en heeft dus geen toegang tot zoekmachines zoals Google Bard en BingAI.

Google Bard

Zoals gezegd heeft Google Bard dus wel toegang tot zoekmachines en beschikt het altijd over de laatste data en informatie. Zo zou je aan Bard dus kunnen vragen wanneer het vandaag gaat regen en komt het met een weeroverzicht voor de dag, maar het maakt het ook mogelijk om Bard vanuit een link een samenvatting te laten maken of een tekst te vertalen. Daar komt bij dat Bard de functie ‘Google it’ biedt waardoor je direct te kan zien waar het zijn informatie vandaan heeft. Je ziet alleen niet letterlijk van welke website de informatie afkomstig is.

Afbeelding1

Daarnaast heeft Bard nog meer functies die ChatGPT bijvoorbeeld niet aanbiedt. Bij Bard is het namelijk mogelijk om uit drie verschillende drafts te kiezen. Het genereert dus drie antwoorden en geeft de mogelijkheid aan de gebruiker om te kiezen welke hij of zij het beste vindt. Valt de draft nog steeds niet in de smaak? Dan biedt Bard de mogelijkheid om met één druk op de knop ‘langer’, ‘korter’, ‘simpeler’, ‘meer casual’ of ‘meer professioneel’ te maken. Het is hierbij dus niet nodig om wederom een prompt te formuleren en te versturen. Is de tekst nu wel naar wens, dan kan je via Bard het antwoord direct exporteren naar je G-mail of een Google-docs document.

Afbeelding2

Google Bard biedt dus simpelweg meer functies dan ChatGPT en heeft het toegang tot accuratere data en internet. Bard excelleert in het verzamelen van informatie binnen de zoekmachine van Google en is in staat deze informatie kort en krachtig op te sommen. Het komt echter niet in de buurt bij de schrijfvaardigheden van ChatGPT die informatie verwerkt in een goedlopend verhaal. Wel biedt het net als ChatGPT de mogelijkheid om eerder gesprekken terug te lezen en kan je zelfs met terugwerkende kracht antwoorden direct exporteren naar Docs en G-mail. Het is echter niet mogelijk om eerder gegenereerde antwoorden aan te passen door middel van de ‘korter’, ‘langer’, etc. functies. Ondanks al deze functies oogt Google Bard iets gebruiksvriendelijker dan ChatGPT en het is ook nog eens volledig gratis.

Bing AI

De volgende chatbot is die van Microsoft Bing. De chatbot genaamd Bing AI is eveneens gratis te gebruiken. Bing stimuleert je echter wel om Microsoft Edge te gebruiken door op andere browsers zoals Google Chrome en Safari door het aantal prompts dat je kan invoeren te beperken tot 4 of 5. Op Microsoft Edge is dit aantal 30, maar dan moet je verplicht een nieuwe sessie starten.

Afbeelding3

Dit doet Bing uit eigenbescherming om meer controle te houden op het gebruik van Bing AI en te voorkomen dat er misbruik gemaakt kan worden van het systeem. Daarnaast is de AI van Bing een systeem dat nog in ontwikkeling is waardoor Bing met deze beperking de gebruikerservaring probeert te beschermen.

Net als bij Bard heeft Bing AI beschikking tot de laatste informatie doordat het verbonden is met internet en gebruikmaakt van de zoekmachine van Bing. Verdere overeenkomsten zijn dat ook deze AI chatbot gratis te gebruiken is en dat gesprekken worden opgeslagen om later opnieuw te kunnen bekijken. Waarin Bing AI zich onderscheidt is dat het binnen de tekst aangeeft waar het de informatie precies vandaan heeft met onder de tekst een specifieke verwijzing naar de webpagina. Met één druk op de knop ben je bij de informatiebron en kan je de betrouwbaarheid ervan controleren (deze zijn te zien in het blauw bij de bovenstaande foto). Daarnaast geeft Bing de gebruiker aan het begin van het gesprek drie opties: ‘More creative’, ‘More balanced’ en ‘More precise’. Het gesprek staat standaard op ‘More balanced’ maar dit kan worden aangepast wanneer er wordt gezocht naar een creatiever antwoord of een specifieker antwoord met betrekking tot een onderwerp.

Wat goed is om te weten is dat BingAI gebruikt maakt van de ChatGPT 4 engine om antwoorden te generen. Bing heeft echt toegang tot het internet en zou dus in theorie een betere versie van ChatGPT 4 kunnen zijn. Als we dit testen, zien we echter wel verschil in de antwoordgeneratie tussen Bing AI en ChatGPT. Onze ervaring is dat ChatGPT meer focust legt op het aanleveren van uitgebreide teksten met een duidelijke structuur terwijl Bing AI meer focus legt op het verzamelen van data. In het onderstaande voorbeeld waarin wij dezelfde vraag voorleggen aan zowel Bing AI als ChatGPT zien we dit duidelijk terugkomen.

Het antwoord van Bing AI op de vraag ‘Wat is de definitie van marketing?’ luidt als volgt:

Afbeelding4

We kunnen zien dat Bing AI meerdere definities oplevert vanuit verschillende bronnen en deze middels een opsomming presenteert. ChatGPT doet dit heel anders en komt met het volgende antwoord:

Afbeelding5

ChatGPT lepelt niet verschillende definities op maar komt met een goedlopend verhaal, met een goede structuur, waarin het in twee alinea’s beschrijft wat marketing precies inhoudt. Als we deze antwoorden dus met elkaar vergelijken dan kunnen we concluderen dat ChatGPT focust op teksten en Bing AI meer nadruk legt op het leveren van de informatie.

Conclusie

Nu rest de vraag, welke chatbot is het best. Het antwoord hierop is helaas niet zo eenvoudig en heel erg afhankelijk van het gewenste antwoord dat je wilt hebben. Heb je hulp nodig bij het schrijven van een blog of samenvatting, dan is ChatGPT de aangewezen chatbot. Ben je op zoek naar informatie, en met name recente informatie, dan is het beter om gebruik te maken van Google Bard of Bing AI omdat deze een internetconnectie hebben en gebruik kunnen maken van zoekmachines. Google Bard heeft als voordeel dat deze niet beperkt is en erg gebruiksvriendelijk is in de zin van alle functionaliteiten die het biedt. Bing AI combineert daarentegen de writing skills van ChatGPT met de toegang tot actuele data en toont ten opzichte van de andere twee chatbots de bronnen die het heeft geraadpleegd. Daarom gaat onze algehele voorkeur uit naar Bing AI ondanks dat hiervoor gebruik moet worden gemaakt van Micorsoft Edge.

Uiteraard zijn er nog talloze andere chatbots die we in dit artikel niet hebben behandeld. Ben je specifiek op zoek naar een chatbot die je kan bijstaan als marketeer dan zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Jasper of ChatSpot, de chatbot van Hubspot. Deze chatbots zijn geschikt voor het opzetten van campagnes, het analyseren van data en het draaien van reports. HuggingChat lijkt op ChatGPT maar genereert nog vrolijkere en enthousiastere teksten dan ChatGPT. Het is heel erg afhaneklijk van het gewenste resultaat welke AI chatbot jij het beste kan gebruiken. Ons advies is dan ook om vooral zelf op onderzoek uit gaan en verschillende chatbots te proberen. Daarnaast is de wereld van AI chatbots erg pril en zullen er nog vele ontwikkelingen aankomen die wij uiteraard in de gaten gaan houden. Eén ding is in ieder geval zeker, chatbots zijn hier om te blijven en zullen steeds verder verweven raken in de dagelijkse werkzaamheden. We kunnen deze ontwikkeling dus maar beter omarmen en ontwikkelingen op het gebied van AI chatbots op de voet blijven volgen.

Er is vaak data tekort voor Big Data analyse of AI

Een eerste voorwaarde om Big Data Analyse of AI zinvol te kunnen inzetten is voldoende data. Maar wat is voldoende? Dat is soms..

Lees verder