Creëer urgentie om jouw conversies te verhogen

22 april 2021
Samenvatting in 30 seconden
  • Creëer urgentie voor het verhogen van jouw conversies
  • Is er vraag naar een product/dienst, dan is er een verlangen, speel in op de fear of missing out (FOMO)
  • Een countdown timer legt extra aandacht op het feit dat de deal maar tijdelijk is
  • Wees creatief met tijdsgebonden woorden
  • Één van de zeven principes van Cialdini -> creëer schaarste
  • Kleur speelt een onbewuste rol in het beslissingsproces, test met verschillende kleuren

5 manieren om urgentie te wekken voor het verhogen van jouw conversies

Ik denk dat iedereen het gevoel wel kent bij berichten zoals: ‘schiet op, er zijn nu nog 5 beschikbaar’, ‘op=op’, ‘4 andere zijn nu aan het bestellen’. Het gevoel van misschien loop ik het mis als ik nu niet snel handel, ook wel FOMO (fear of missing out) genoemd. Uit eigen ervaring (en onderzoeken) voel ik altijd de drang om toch de aankoop te doen, en anders kost het mij meer moeite om het aanbod af te slaan. Des te meer tijd men krijgt om over de beslissing na te denken des te eerder is men geneigd om de beslissing uit te stellen ofwel te besluiten om niet te converteren.

Door mensen het gevoel te geven dat zij een goede actie mislopen, inspelend op FOMO, kun je jouw conversies verhogen. In dit artikel 10 manieren hoe jij deze urgentie kan creëren.

1. Bied iets aan waar vraag naar is

Zo simpel is het, urgentie creëren is alleen mogelijk wanneer er daadwerkelijk vraag naar is. Als iemand niet geïnteresseerd is in het product of de dienst, dan zal deze ook niet getriggerd worden door aanbiedingen of specifieke boodschappen.

Daarbij kan het wel zo zijn dat als er enige interesse in het product is, maar er niet wordt geconverteerd, dan kan urgentie wel net het duwtje in de rug zijn.

Analyseer dus van te voren voor welke producten het interessant kan zijn om hiermee aan de slag te gaan. Je eigen onderzoek kan je wederom toepassen in andere marketingkanalen, het kan wellicht verstandig zijn om bepaalde zoekwoorden toe te voegen of juist te pauzeren.

2 Werk met een timer

Door het toevoegen van een eindpunt / deadline zorg je ervoor dat potentiële klanten niet oneindig hebben om een beslissing te maken. Als er geen druk op zit om binnen een bepaalde periode, het liefst een relatief korte periode, een aankoop te doen, zal er meer tijd vrij zijn voor het wikken en wegen van de voor- en nadelen.

Het bepalen van de deadline is natuurlijk wel afhankelijk van de producten die je verkoopt. Voor de een zal het zijn dat er geen of een minimale conversion delay (tijd tussen zien/klikken en daadwerkelijke aankoop) is. Voor zulke producten kan de countdown op een kortere periode worden ingesteld. Terwijl bij duurdere aankopen de consument een langere periode nodig heeft om te besluiten.

Het toevoegen van een eindpunt kun je op de eigen website doen, door een vermelding te plaatsen bij het product ‘Actie geldig tot’. Een andere vorm is, die iets minder invloed zal hebben op de conversie, door het melden: ‘Morgen in huis? Bestel dan vandaag voor 16.00’.

Bol.com heeft op de homepagina altijd een dagdeel, waarbij de timer afloopt richting het einde van de dag. Simpelweg door het toevoegen van de timer wekt het meer urgentie dan wanneer er alleen Dagdeal zou staan.

Dealcountdownsite

Naast de eigen website kun je dit principe ook toepassen binnen je andere marketing kanalen, zoals Facebook en Google Ads. Bijvoorbeeld binnen Google Ads kun je gebruikmaken van advertentie aanpassers / ad customizers, waarvan één een countdown functie is. Op die manier wordt er dynamisch afgeteld naar de ingestelde datum.

3 Maak gebruik van de bepaalde woorden

Zowel voor advertenties, call to actions en teksten op je website is het zo dat de tekst net het verschil kan maken tussen wel of geen conversie. Bij het creëren van urgentie is het dan ook verstandig om woorden te gebruiken die tijdsgebonden zijn.

Woorden die je veelal tegenkomt en goed kunt gebruiken:

  • Alleen vandaag / deze week etc.
  • Eenmalig
  • Laatste kans
  • Op = op
  • Tijdelijk
  • Nu
  • Voordat het te laat is

En zo zijn er nog genoeg andere woorden die je in jouw advertenties of op de website kan verwerken om een gevoel van urgentie te creëren bij de consument.

4 Creëer schaarste

Het is onder meer een van de 7 principes van Cialdini, maar zal voor velen ook algemeen bekend zijn. Het creëren van schaarste zorgt voor een gevoel van verlangen bij de consument, wederom in lijn met het FOMO principe.

Wederom een voorbeeld van Bol.com, waarbij er interesse wordt gewekt bij de consument door het tonen van de aanbieding. Daarbij wordt er in het rood vermeld, dit trekt de aandacht, dat je er snel bij moet zijn, omdat het product bijna uitverkocht is.

Letopbijanuitverkocht

Wat bij het creëren van schaarste goed werkt is het toevoegen van getallen in de boodschap, hiermee benadruk je namelijk de schaarste. Voor producten kun je aangeven dat er maar een bepaalde hoeveelheid producten over zijn, voor diensten kan de boodschap zijn dat er maar een bepaalde hoeveelheid open plaatsen per maand zijn.

Tot slot kun je bovenstaande punten combineren en daarbij nog een element van competitie toevoegen. Dit zie je vaak terugkomen bij (vergelijking)websites van hotels waar het aantal vrije kamers wordt vermeld, maar daarbij ook hoeveel anderen op dat moment dezelfde kamer aan het bekijken zijn.

5 Toepassen van kleuren

Zoals velen zullen weten heeft kleur invloed op het dagelijks leven, het is niet voor niets dat er vaak langdurig wordt nagedacht over de kleur die de woonkamer moet kregen versus de kleur in de slaapkamer. Veel mensen hebben bepaalde associaties bij specifieke kleuren, dit is dus ook het geval binnen online marketing.

In de afbeelding hierboven (schaarste) is er waarschijnlijk ook bewust voor de kleur rood gekozen om de aangepaste prijs en de melding dat het product bijna uitverkocht is weer te geven.

Hubspot heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van kleuren voor CTA (call-to-action) knoppen, waarbij duidelijk is geworden dat bij het gebruik van warme kleuren (rood, geel en oranje) er meer een urgentie bestaat om op die knop te drukken. In het onderzoek testen ze een rode versus een groene knop, aan het einde van het onderzoek is er 21% meer geklikt op de rode knop.

Dit wil niet zeggen dat je gelijk alle knoppen op jouw website moet veranderen van kleur, maar het is dus zeker de moeite waard om te gaan testen met verschillende kleuren. Probeer in ieder geval een CTA knop te creëren die er duidelijk tussenuit springt.

Het gevoel van urgentie creëren

Tot slot de vijf bovenstaande tips om urgentie te creëren kunnen losstaand al zorgen voor een verhoging in het aantal conversies. Maar zoals ook in de afbeeldingen te zien is, zijn deze ook zeer goed te combineren.

Inspelen op de angst dat iemand een geweldige deal zal mislopen helpt zeker bij het verhogen van het aantal conversies, alleen moet je rekening houden dat wanneer je dit te vaak en in een te korte tijdspanne toepast de effectiviteit lager zal worden. Op een gegeven moment worden je acties niet meer serieus genomen. Probeer daarom te focussen op het periodiek aanbieden van goede deals die ook daadwerkelijk gelimiteerd zijn.

Maar zoals altijd bij conversie optimalisatie, test wat voor jouw doelgroep het beste werkt!