Deel 2: Factoren van invloed op local SEO

12 november 2020 ,
Samenvatting in 30 seconden
  • Vervolg op deel 1 (lees deze eerst voor de basisfactoren)
  • Hoe ga je van het niveau 'we staan ertussen' naar de top in de resultaten
  • Laat Google jouw website beter begrijpen door optimalisatie van de structured data opmaak
  • Gelokaliseerde content schrijven i.c.m. zoektermen
  • Zorg dat alle metas goed zijn ingevuld
  • Inbound links vergaren en de domein autoriteit verbeteren
  • De twee belangrijkste take aways

Hoe hoger te ranken in de lokale zoekresultaten

In deel 1 zijn de basisfactoren aan bod gekomen, dit zijn de punten die ingezet/gebruikt moeten worden om überhaupt mee te kunnen ranken binnen de resultaten. In dit artikel zal er verder worden ingegaan op hoe jij nog hoger in de rankings kan komen, en getoond kan worden in de Local Pack van Google.

Dus als de basis op orde is kunnen we verder met Local SEO en duiken we meer de diepte in, de volgende factoren zullen je verder helpen dan het niveau ‘goed genoeg’. Ik moet erbij vermelden dat het hier niet alleen om ‘quick fixes’ gaat.

1. Structured data opmaak

Door het opmaken van data / web elementen help jij Google de pagina beter begrijpen, want wanneer de gegevens op een gestructureerde manier worden vermeld aan de robots van Google dan kan Google jouw pagina’s / gegevens op een betere manier tonen binnen de zoekresultaten.

Een voorbeeld van Google:

Structured Data Google

Dit zou jij dus ook kunnen doen voor gegevens zoals:

  • Meerdere bedrijfslocaties
  • Openingstijden
  • Telefoonnummers

2. CTR van zoekresultaten

Dit zal geen verassing zijn, maar als jouw website al goed presteert binnen de “normale” organische zoekresultaten, dan zal dit ook het geval zijn voor lokale organische zoekresultaten.

Leg hierbij dan de focus op het schrijven van meta titels en beschrijvingen die logisch zijn voor de zoekers, zodat deze vinden wat zij verwachten wanneer zij op de website komen.

3. Gelokaliseerde content

Probeer consistent / met enige regelmaat content te plaatsen waarbij jouw belangrijkste zoekwoorden en locatie organisch naar voren in komen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een post te plaatsen over een lokaal evenement, of een actie die je als bedrijf hebt opgezet.

De content moet in ieder geval bij jouw merk/bedrijf passen, of inspelen op een algemeen evenement. Bijvoorbeeld als winkelier kun je content plaatsen over dat kinderen hun schoen kunnen zetten in de winkel voor Sinterklaas, dan speelt de content in op een algemeen evenement, maar komt jouw locatie terug in de content. Of stel dat je een lokale sportwinkel bent, dan kan er content worden geschreven over het nieuwe sportveldje wat is aangelegd in de buurt.

4. Zoekwoordoptimalisatie op de pagina

Dit ligt in lijn met het vorige punt, maar houd rekening met de teksten en het woordgebruik op de pagina’s. Optimaliseer jouw (content)pagina’s niet alleen voor “normaal” SEO, maar ook voor local SEO.

Stel je bent een bloemist, optimaliseer de pagina dan niet alleen voor termen zoals “bloemen kopen”, “mooi boeket”, “bloemstukken bestellen”. Maar combineer deze zoektermen met jouw locatie.

5. Titel en meta beschrijvingen

Bovenstaande punt geldt ook voor de titels en meta beschrijvingen, probeer waar het kan de belangrijkste termen en locatie hierin op te nemen.

6. Inbound links

Inbound links, ook wel backlinks genoemd, zijn links naar jouw website maar dan op andere websites. Dus potentiële klanten komen via andere websites op jouw website. Omdat je niet heel gemakkelijk een heleboel inbound links kunt creëren is het voor zoekmachines een belangrijke factor. Er zijn meerdere mogelijkheden om inbound links te verdienen / creëren, hierbij een aantal:

  • Schrijf content gebaseerd op zoekwoordenonderzoek, zodat de tekst precies aansluit bij de vraag.
  • Schrijf gastblogs op andere websites.
  • Schrijf over recente en actuele (lokale) items.
  • Zorg ervoor dat klanten jouw content eenvoudig kunnen delen via social media kanalen.

Er zijn twee speerpunten bij inbound links die een grote invloed hebben namelijk:

  • De kwaliteit van de inbound links, deze moet van een hoog niveau zijn. Dit betekent dat de links naar jouw website op gerelateerde websites geplaatst moeten worden die aansluiten bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld een kookwinkel met webshop en receptenblog heeft baat bij een inbound link afkomstig van een belangrijke receptensite.
  • De diversiteit van inbound links. Er is het meeste profijt als de inbound links relevant zijn, van een domein komen met een hoge autoriteit (de waarde die Google aan jouw website geeft) en als deze op een natuurlijke wijze zijn ontstaan / opgebouwd. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat mensen in bulk inbound links gaan inkopen.

7. Domein autoriteit van jouw website

Het is bij factor 6 al even ter sprake gekomen, de autoriteit van een website, in dit geval jouw website. De autoriteit van een website is een waarde gecreëerd op basis van hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is. Er wordt gekeken naar de waarschijnlijkheid dat jouw website gerankt wordt binnen de zoekmachine. Des te hoger jouw website scoort qua domein autoriteit des te hoger de kans is dat jouw website goed gerankt wordt binnen de zoekresultaten.

Er worden meerdere factoren gebruikt voor het berekenen van jouw domein autoriteit, enkele hiervan zijn:

  • Totale hoeveelheid inbound links / backlinks
  • De kwaliteit van deze linkjes en de websites
  • Ankerteksten
  • Jouw domeinnaam
  • Followed en nofollowed links

Wanneer jouw domein autoriteit lager ligt dan gewenst, is deze te verbeteren door het uitvoeren van punt 6, oftewel linkbuilding. Dus het verkrijgen van kwalitatieve inbound links. Daarnaast kan het ook geen kwaad om bijvoorbeeld te kijken bij andere lokale concurrenten die op dezelfde zoekwoorden opereren als jouw bedrijf. En kijk wat zij eventueel beter doen waardoor zij hoger ranken in de resultaten.

Conclusie

Na het lezen van deel 1 & 2 hoop ik dat jij een beter beeld hebt bij welke factoren allemaal van belang zijn bij local SEO, en deze opsomming was ook nog maar een gedeelte van de totale factoren die invloed hebben op jouw lokale organische ranking.

Als ik je mag achterlaten met twee belangrijke ‘take aways’

  • Het allerbelangrijkste wat je kan doen om jouw lokale organische ranking te verbeteren is het claimen en optimaliseren van Google Mijn Bedrijf. Zoals in deel 1 naar voren is gekomen spelen er meerdere factoren een rol die betrekking hebben tot GMB. Dus naast het claimen, ook optimaliseren door het kiezen van de juiste categorie, toevoegen van afbeeldingen, reviews (krijgen en op reageren).
  • Het tweede belangrijkste voor local SEO is om te focussen op een holistische SEO strategie voor de totale website. Begin en bouw een kwaliteit goed “linkprofiel” op, schrijf relevante content (met lokale en belangrijke zoektermen), en zorg ervoor dat de meta’s geoptimaliseerd zijn.

Local SEO

Al met al hoop ik jou een stapje dichter bij de Google Local Pack te krijgen, als je er niet uitkomt of nog andere vragen hebt neem gerust contact met ons op.

Neem contact op