Social media: Bereik jouw doelgroep met Facebook Ads

25 maart 2021 ,
Samenvatting in 30 seconden
  • Facebook Ads biedt adverteerders een ruime selectie aan targeting opties
  • Speel in op koopgedrag -> betrokken kopers
  • Creatief met belangrijke levensgebeurtenissen
  • Onderhoud leads en bouw loyaliteit met custom audiences
  • Uitbreiden met vergelijkbare doelgroepen
  • Combineer de mogelijkheden voor zeer specifieke doelgroepen
  • De beste targeting strategie is uitgebreid en divers

Facebook Ads: 5 targeting strategieën

Binnen Facebook kun je jouw doelgroep bereiken met verscheidene advertentie types en een ruim scala aan opties om te targeten. De kunst is om volledig gebruik te maken van al deze verschillende mogelijkheden. Wanneer je de juiste targeting strategie hanteert, zorg je ervoor dat jouw bericht wordt getoond aan geïnteresseerde en gemotiveerde consumenten die open staan voor jouw bedrijf. In dit artikel komen vijf targeting opties aan bod die jij kunt inzetten binnen jouw Facebook campagnes.

Speel in op betrokken kopers

Gedurende de begindagen van Facebook was er kritiek vanuit de marketing wereld dat het platform weinig commerciële mogelijkheden lagen en geen potentie was voor inzichten in consumenten. Dit was niet meer het geval nadat Facebook verschillende samenwerkingsverbanden is aangegaan met data brokers.

Na deze verandering had Facebook opeens wel veel kennis van de gebruiker, hoeveel tijd werd er aan spelletjes besteed (Candy Crush), maar ook in wat voor genres de gebruiker geïnteresseerd is. Vanaf dat moment werd het voor adverteerders een stuk interessanter om Facebook in te zetten als marketingplatform.

Een van de opties die voortgekomen is uit de ontwikkelingen is de mogelijkheid om te targeten op betrokken kopers:

Facebookkoopgedrag

Als jij producten verkoopt via Facebook kan dit een effectief criteria zijn om mee te nemen / toe te voegen aan jouw doelgroep. Zoals in de afbeelding ook te zien is, heb je de mogelijkheid om de doelgroep verder uit te breiden. Verkoop je bijvoorbeeld sportschoenen, dan voeg je dit als extra criteria toe.

Creatief inspelen op belangrijke levensgebeurtenissen

In plaats van creatief met kurk, creatief met levensgebeurtenissen, voor sommige bedrijven geldt namelijk dat zij zeer goed kunnen inspelen op bepaalde levensgebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf wat bloemen bezorgt en speciale verjaardagsboeketten heeft, trouwfotografen die willen inspelen op verlovingsberichten of verhuisdiensten die staan te popelen op het bericht dat er een huis is gekocht.

Voor zulke gebeurtenissen is adverteren via Facebook uitermate geschikt, je kunt namelijk gebruik maken van gedetailleerde targeting. Binnen de demografische gegevens is er de optie voor levensgebeurtenissen, zie hieronder een gedeelte van de mogelijkheden.

Facebooklevensgebeurtenissen

Zo zijn er nog een aantal mogelijkheden m.b.t. verhuizingen, verjaardagen, verloofden en vrienden van personen die een van de levensgebeurtenissen hebben meegemaakt.

Al met al zijn er veel mogelijkheden om in te spelen op verschillende levensgebeurtenissen zolang het relevant is voor jouw bedrijf.

Onderhoud leads & bouw loyaliteit met custom audiences

Aangepaste doelgroepen (custom audiences) is een functie binnen Facebook waardoor jij een link kan leggen tussen Facebook en bestaande contacten/klanten. Daarnaast is dit ook de plek om doelgroepen aan te maken o.b.v. Facebook bronnen.

Aangepastedoelgroepfacebook

Deze aangepaste doelgroep geven jou de mogelijkheid om consumenten die in aanraking zijn geweest met jouw merk te bereiken en hen verder mee te nemen in de customer journey ofwel hun brand loyaliteit verder te verhogen.

Je kunt bijvoorbeeld mensen die bepaalde pagina’s op jouw website hebben bezocht specifiek targeten met een gratis proefperiode of een kortingsactie. Terwijl je loyale klanten target met of een verleningsactie of aanvullende services/producten.

Daartegenover staat dat je deze functie ook andersom kan inzetten, hiermee bedoel ik dat in plaats van deze groep op te nemen als targeting je ervoor kiest om bestaande klanten uit te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld zeer zinvol zijn wanneer je van plan bent om een proefversie aan te bieden, dit is namelijk niet interessant voor vaste klanten.

Het inzetten van aangepaste doelgroepen bied je in ieder geval de mogelijkheid om specifieke boodschappen te creëren passend voor specifieke consumenten tijdens hun customer journey.

Uitbreiden met vergelijkbare doelgroepen

Zodra je voor jezelf een aantal goede aangepaste doelgroepen hebt opgesteld, aan de hand van bijvoorbeeld een klantlijst of een groepering van Facebook fans, dan zijn vergelijkbare doelgroepen de volgende stap.

Vergelijkbaredoelgroep

Vergelijkbare doelgroepen maak je aan op basis van een van jouw bestaande doelgroepen. Door het aanmaken van vergelijkbare doelgroepen vergroot je jouw bereik, maar zorg je ervoor dat je niet zomaar met hagel gaat schieten. Facebook kijkt naar de geselecteerde doelgroep en gaat opzoek naar gebruikers die soortgelijke karakteristieken hebben. Je kunt zelf een indicatie geven van hoe dicht Facebook bij de geselecteerde doelgroep moet blijven. Waarbij je met 1% het dichst bij de doelgroep blijft, terwijl bij 10% er breder wordt gekeken.

Combineer targeting mogelijkheden voor een zeer afgebakende doelgroep

De kracht van Facebook ligt bij het feit dat je al deze verschillende targeting opties kunt combineren, waardoor je een zeer specifieke en gerichte doelgroep aan kunt maken. Je kan combineren met gedragsfactoren, demografische gegevens en geografische data om jouw bereik zo specifiek mogelijk te maken (als je dat wil).

Door het aanmaken van zulke gedetailleerde doelgroepen beschik je over de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren. Dit betekent dus dat jij advertenties kan gaan creëren die specifiek gericht zijn op een bepaalde groep binnen jouw doelgroep.

Stel je bent een juwelier in Amsterdam en je weet uit eigen onderzoek dat mannen (tussen de 25-35 jaar) die net verloofd zijn vaak een ring geven als cadeau bij het eerste jubileum jaar.

Facebookspecifiekedoelgroep

Dan zou je bovenstaande doelgroep kunnen creëren, eventueel voeg je er nog verdere criteria aan toe, maar in dit geval heb je dan een specifieke doelgroep vastgesteld. Voor deze doelgroep kan je dan een specifieke actie aanmaken waarbij de advertentie helemaal aansluit bij deze doelgroep.

De beste targeting strategie is uitgebreid en divers

Als je zelf aan de slag gaat met jouw Facebook targeting strategie bind je dan niet vast aan één strategie, maar probeer verschillende manieren van targeten. Wellicht kun je handig gebruik maken van een of meerdere van bovenstaande tips. Ga ermee aan de slag en test vooral wat voor jou werkt.

Probeer om één of meerdere ijkpersonen op te stellen, wie is de doelgroep, waar komen ze vandaan, wat voor werk doen zij? Welke karakteristieken en eigenschappen hebben zij en zijn deze in te vullen aan de hand van de parameters die Facebook aanbiedt.

Identificeer wie jij wil bereiken, want dit zal leiden tot de meest effectieve Facebook targeting strategie.

Wil je aan de slag met Facebook advertising, maar kom je er niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op!