Normaliter denk je bij Google Ads aan het genereren van online conversies, call tracking, het draait om online. Maar niet voor iedereen draait het alleen maar om online, er zijn genoeg bedrijven die online als extra middel inzetten. Google heeft daar verandering in gebracht met de introductie van lokale campagnes.
Lokale campagnes zijn “geautomatiseerde” campagnes met als doel om meer voetverkeer naar jouw fysieke locaties te krijgen. Je combineert Google Ads met Google Mijn Bedrijf, zodat de advertenties gelinkt kunnen worden aan jouw bedrijfsgegevens, vervolgens worden de advertenties getoond over de volgende netwerken (de voorbeelden zijn afkomstig van Google zelf):
Vb. op Google Maps:
Jouw advertenties verschijnen wanneer iemand binnen het gebied van jouw fysieke locatie verkent, of wanneer er wordt gezocht naar producten/diensten die jij aanbiedt wanneer zij in jouw gebied zijn, of in dat gebied zoeken.
Vb. in het zoeknetwerk van Google:
Jouw advertenties worden getoond bij zoekopdrachten die relevant zijn aan jouw bedrijf en locatie.
Vb. op YouTube:
Jouw advertenties worden getoond op YouTube, wanneer de kans het grootst is dat er op wordt geklikt.
Vb. op het Google Display Netwerk:
Jouw advertenties worden weergegeven op plaatsen binnen het Display Netwerk waar deze het meest relevant zijn.
Logischerwijs is er voor het stimuleren van voetverkeer een fysieke locatie nodig, maar er zitten nog een aantal andere restricties aan voor het opzetten van een lokale campagne. Dit zijn de volgende:
Zoals eerder gezegd ligt de focus qua conversie volledig op het aansturen van voetverkeer naar de fysieke locatie. Google houdt deze key performance indicator (KPI) bij door alle bezoekers in de fysieke locatie die ingelogd zijn bij Google en in de afgelopen 30 dagen op een advertentie hebben geklikt te meten.
Niet elke bezoeker aan de locatie is ingelogd met hun Google account, dus Google extrapoleert de data gebaseerd op de trends die het algoritme ziet bij wel ingelogde bezoekers. De data is dus niet 100% accuraat, maar eerder een goede schatting.
Voor de lokale campagne wordt er een budget ingesteld, en Google verdeeld dit budget over de verschillende netwerken. Deze verdeling wordt gedaan aan de hand van hun eigen algoritme, waarbij er rekening wordt gehouden met signalen zoals: de gebruikers locatie, de afstand van jouw locatie, welke zoekopdracht zij hebben ingevoerd, de waarschijnlijkheid dat jouw winkel bezocht wordt, het apparaat wat in gebruik is, en meer andere signalen. De machine learning van Google blijft deze data continue verzamelen, en zal de strategieën aanpassen om zoveel mogelijk voetverkeer naar jouw locaties te krijgen binnen het budget.
Aangezien het een geautomatiseerde campagne is, die geoptimaliseerd wordt aan de hand van machine learning, raadt Google aan om de campagne minimaal 30 dagen te laten lopen, en zal de campagne het best presteren wanneer er minimaal 10 vestigingen geregistreerd zijn binnen Google Mijn bedrijf.
De voornaamste reden om gebruik te maken van een lokale campagne is zodat jij kan inspelen op de trend die de laatste jaren zich heeft ontwikkeld, namelijk de stijging van “in de buurt” en soortgelijke zoekopdrachten.
Verder zorg je ervoor dat jouw fysieke locatie gedurende de customer journey zichtbaar en vindbaar is. Bij het inzetten van een lokale campagne zorg jij ervoor dat jouw klanten bereikt worden via verschillende kanalen waarbij er gebruik wordt gemaakt van een budget bestemd voor lokale campagnes.
Je kunt de lokale campagnes inzetten om specifieke in-store evenementen te promoten, het aanbieden van nieuwe producten of diensten, of wanneer er een nieuwe locatie wordt geopend.
Tot slot, het is een geautomatiseerde campagne, waarbij het niet veel werk kost om het op te zetten. Je hebt een aantal advertentieteksten nodig, afbeeldingen en een video geplaatst op YouTube en dan ben je gereed om live te gaan.
Google Ads Lokale Campagnes
Wil jij meer informatie over het opzetten van een lokale campagne in Google Ads, neem dan contact met ons op.
Neem contact op