Welkom bij deel 2 “Google Analytics: van Universal Analytics naar Google Analytics 4”, heb je het eerste deel nog niet gelezen dan raden wij aan om daar eerst even mee te beginnen. In deel 1 is namelijk beschreven hoe jij het beste aan de slag kunt gaan na de basis implementatie van Google Analytics 4. In dit artikel besteden wij aandacht aan het inregelen van events en e-commerce.
Nadat de basis implementatie is gecontroleerd en dit allemaal in orde is, is het tijd voor de volgende stap. Het inrichten van (extra) events en/of e-commerce binnen Google Analytics 4.
Veel organisaties zullen bij de implementatie van GA4 de standaard automatische events hebben aangezet. Afhankelijk van de instellingen zijn dit: pageviews, scrollen op de pagina, kliks naar externe websites, downloads van bestanden, video events (op voorwaarde dat YouTube video wordt gebruikt) en interne zoekopdrachten. Het kan een idee zijn om in ieder geval een gedeelte van deze events te vervangen door eigen custom events. Zo wordt het automatische scroll event in GA4 alleen afgevuurd als de bezoeker 90% van de pagina heeft bereikt. Het zou de moeite waard kunnen zijn om deze ook af te vuren bij het bereiken van bijvoorbeeld 25%, 50% en 75% van de pagina.
Ook zullen er belangrijke events ontbreken: verzenden van formulieren, kliks op telefoonnummers, verzamelen van javascript fouten op de pagina. Dit zijn voorbeelden van events die allemaal niet automatisch worden doorgemeten. De lijst mogelijk toe te voegen events is onuitputtelijk en de kracht van GA4 is dat je -meer dan in UA- een grote flexibiliteit hebt zelf te bepalen wat en hoe deze worden gemeten. Google heeft een lijst opgesteld met mogelijk toe te voegen events (hier te vinden) met hierbij aanbevolen benamingen en toe te voegen parameters. Natuurlijk ben je niet verplicht de benamingen en structuur van deze aanbevolen events aan te houden. Maar Google komt in de toekomst mogelijk met nieuwe rapporten en functionaliteiten die gebruik maken van event data met deze specifieke benamingen.
Wil je ook e-commerce doormeten in Google Analytics 4? Dan zal je hier aandacht aan moeten besteden, want helaas wijkt de structuur af van de structuur voor Universal Analytics. Want voor het meten van transacties en andere e-commerce gerelateerde events moet je binnen GA4 gebruik maken van een specifieke structuur. Gelukkig heeft Google hier een standaard template voor (hier te vinden). Als je nog Universal Analytics gebruikt voor het meten van je transacties (hetgeen waarschijnlijk is) dan kun je met behulp van Google Tag Manager de oude e-commerce dataLayers omvormen naar de nieuwe GA4 structuur en zo in UA als GA4 parallel transacties meten.
Als je alle events hebt ingericht, dan is het belangrijk dat je jouw custom parameters onder “Configure / Custom definitions” opneemt als custom dimensie dan wel custom metric. Het betreft hier de parameters die niet in de lijst voorkomen van automatische, “enhanced measurement” of aanbevolen events. Het opnemen is nodig om deze parameters later te kunnen gebruiken in o.a. Explorations rapporten.
Houd er rekening mee dat er een maximum aantal custom dimensies en metrics kunnen worden ingesteld, namelijk maximaal 50 dimensies en 25 metrics. De door Google bepaalde parameters tellen hier niet mee. Mocht je dreigen het maximum te overschrijden dan kun je overigens oude parameters te zijner tijd archiveren om ruimte te maken voor nieuwe parameters.
Vergeet niet na het inrichten van nieuwe events te controleren of de data ook echt goed binnenkomt.
Dit was deel 2 van onze 3-delige serie gericht op de overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4. In deel 3 zullen we dieper ingaan op het opstellen van de rapporten binnen GA4.