Local marketing: tips voor het schrijven van meta tags

18 februari 2021 , ,
Samenvatting in 30 seconden
  • Meta’s helpen de zoekmachines en jouw potentiële klanten een beter beeld krijgen bij de achterliggende pagina.
  • Waar mogelijk en zinvol probeer in te spelen op lokale herkenningspunten / verwijzingen of andere benamingen.
  • Geef de zoeker bij voorbaat al informatie over jouw openingstijden / afspraakmogelijkheden.
  • Zorg ervoor dat de verwachting die wordt geschept door de meta’s overeenkomt met de landing pagina.
  • Niet te lang maar ook niet te kort, probeer relevant te blijven zonder afgesneden te worden.
  • Verwerk relevante zoekwoorden in de titel en beschrijving.
  • Als er ruimte overblijft, of waar het zeer relevant is, voeg dan een CTA toe in de beschrijving.

Meta’s schrijven als (lokaal) bedrijf

In voorgaand artikel is het onderwerp meta tags al kort naar voren gekomen. In dit artikel zal ik iets dieper ingaan op hoe jij het beste jouw meta title en description kan invullen. Ik beschrijf een aantal tips specifiek gericht op de lokale zoekintentie, maar ik zal ook een aantal algemene tips geven.

Maar laat ik beginnen met een korte introductie tot de twee meta’s:

  • Meta title
  • Meta description

De meta title is simpel gezegd de titel van de pagina die wordt getoond in de zoekresultaten:

Voorbeeldmetatitle

Een meta title is dus van belang om zoekers naar jouw website te krijgen, want in de meeste gevallen zal de zoeker eerst de meta titles scannen. Dit doe je door een kort maar beschrijvende titel te schrijven, waarbij je probeert om de titel te koppelen aan de zoekintentie. Dus het onderwerp/hoofd zoekwoord probeer je te verwerken in de titel. Zodra de aandacht is getrokken met de meta title zullen de ogen van de zoeker vaak op de meta description vallen.

De meta description geeft een korte inkijk / samenvatting van wat de zoeker kan verwachten op de pagina.

Voorbeeldmetadescription

Hiermee probeer je de zoeker verder te informeren en te interesseren met de content die op jouw website staat. In de meta description probeer je wederom de zoekintentie te koppelen aan jouw beschrijving van de pagina.

Nu er een beeld is geschetst van de meta title en description, is het tijd om een aantal tips te geven zodat jij de beste meta’s kunt gaan schrijven voor jouw (lokale) website.

Tips voor local meta’s

Veel bedrijven die een fysieke vestiging hebben in combinatie met een website maken gebruik van locatie pagina(s). Ook wel de ‘vind ons’ of ‘waar zitten wij’ pagina’s. Voor deze pagina’s moeten er ook meta’s geschreven worden, en wanneer jij meerdere vestigingen hebt zal er voor elke locatie pagina andere meta’s worden geschreven.

Bij het schrijven van deze meta’s is het goed om de volgende tips in gedachten te houden.

Lokale herkenningspunten / verwijzingen

Als jouw vestiging zich bevindt op een plek waar de meerderheid van jouw (potentiële) klanten een andere naam voor gebruiken dan kan het verstandig zijn om deze naam in jouw meta op te nemen.

Dit kan bijvoorbeeld zijn als je gevestigd bent op een plein, waarbij de meerderheid van jouw doelgroep niet de officiële naam van het plein gebruikt, maar het in de volksmond de kaasmarkt wordt genoemd.

Een uitzondering hierbij is bijvoorbeeld dat als jouw business gericht is op toerisme het vaak wel verstandig is om de officiële naam te gebruiken. Want een toerist is logischerwijs vaak niet bekend met een verwijzing of andere benaming.

Beantwoorden van de meest gestelde vragen

De meest gestelde vragen met betrekking tot jouw locatie zullen vaak gericht zijn op openingstijden of het maken van een afspraak. Maak gebruik van de meta description om zulke vragen te beantwoorden.

In de meta title verwerk je jouw merknaam, locatie en type business. En in de meta description kun je vervolgens ingaan op de openingstijden of mogelijkheden voor afspraken. “Maak online jouw afspraak voor (jouw locatie). Wekelijks open tussen 9.30 - 18.00.”

Hierbij geldt dat als jij uit ervaring weet dat er meer afspraken telefonisch worden gedaan, dan kun je online vervangen voor telefonisch en het telefoonnummer in de description vermelden.

Ligt de zoekintentie in lijn met de meta tags en de landing pagina

Komt de zoeker op de locatie pagina en voldoet deze aan zijn verwachting? Wat ik hiermee bedoel is dat wanneer er gezocht wordt op openingstijden, en in de meta’s gaat het over winkelinformatie, maar de zoeker komt vervolgens op een locatie pagina waar geen openingstijden worden vermeld, dan levert dit frustratie op. Dit zal vervolgens leiden tot een “negatieve” bounce van de bezoeker, terwijl het doel is om deze bezoeker of te laten converteren op de pagina (bijv. online afspraak) of dat deze de juiste informatie vindt en vervolgens langskomt in de winkel (een “positieve” bounce).

Het komt er op neer dat je ervoor moet zorgen dat je description overeenkomt met de pagina zodat de zoeker niet alleen de locatie pagina bekijkt, maar ook vervolgstappen neemt om in contact te komen.

Algemene tips

Bovenstaande tips zijn specifiek gericht op jouw locatie pagina, in het aankomende gedeelte zal ik nog een aantal tips geven die van toepassing zijn op elke meta title en description die je schrijft. Deze tips kun je dus verder ook toepassen bij het schrijven van de meta’s specifiek voor de locatie pagina.

De lengte van de meta’s

In de zoekresultaten is maar een bepaalde hoeveelheid aan ruimte voor het vertonen van de meta’s, dus er moet rekening worden gehouden met de lengte / het aantal karakters ervan.

Idealiter wil je dat de meta tags niet te lang zijn, om te voorkomen dat een groot gedeelte wordt afgesneden. Maar deze moeten ook niet te kort zijn, want dan maak je niet volop gebruik van de mogelijkheid om de zoeker te informeren / activeren.

Voor een meta title wil je onder de 60 karakters blijven.

Voor een meta description wil je voor mobiel gebruik onder de 120 karakters blijven, en voor desktop onder de 160 karakters.

Maak gebruik van relevante zoekwoorden

In de titel komt vaak op een natuurlijke wijze al één of meerdere relevante zoekwoorden terug, in de beschrijving heb je iets meer de ruimte om wat dieper in te gaan op je titel. Je zou het kunnen zien als dat je opeens meer ruimte hebt om de titel te schrijven.

Door relevante zoekwoorden te gebruiken breng je zowel de zoekmachines als de zoekers op de hoogte waar de achterliggende pagina over gaat en wat het thema is. Op deze manier kan je de zoeker al het seintje geven dat diegene bij jou aan het juiste adres is.

Het is je misschien zelf ook wel al eens opgevallen, maar wanneer je een zoekopdracht doet en de beschrijving bevat dat specifieke zoekwoord dan wordt deze dikgedrukt getoond, en trekt het (on)bewust al meer de aandacht.

Voorbeelddikgedruktemeta

Verwerk een CTA in jouw beschrijving

Tot slot probeer waar het past en relevant is om een call to action te verwerken, in de titel past het vaak niet qua lengte en het doel wat je wil vertellen met een titel. Dus zodra je in de beschrijving naar jouw mening voldoende het thema en de essentie van de pagina hebt verteld, en er is nog ruimte voor een CTA, dan is dit aan te raden.

Denk bijvoorbeeld aan het voorbeeld wat ik gaf voor het maken van een afspraak. Maar je kunt het ook gebruiken als je bijvoorbeeld een gratis proefperiode / tester aanbiedt. Zodra er ruimte beschikbaar is en het is relevant dan raad ik aan om een CTA toe te voegen.

Voor veel zoekers kan dit namelijk net de trigger zijn die hun doet besluiten om wel door te klikken naar jouw pagina.

Al met al zijn meta tags er op gericht om informatie te voorzien aan zowel de zoekmachines als aan jouw potentiële klant. Het is dan ook zeker de moeite waard om aandacht te besteden aan het schrijven / optimaliseren van jouw meta tags. Ik hoop dat ik je met bovenstaande tips een beetje op weg heb kunnen helpen.

Tesselschadelaan 15B
1217 LG Hilversum