Local marketing: Lokaal adverteren via Google Ads

14 januari 2021 ,
Samenvatting in 30 seconden
  • Bouw een SKAG/STAG structuur binnen jouw Ads omgeving
  • Regel Google Tag Manager in voor het bijhouden van conversies
  • Maak gebruik van locatie- en oproepextensies
  • Stel de juiste targetingopties in
  • Inventariseer en vergroot jouw aantal (lokale) zoekwoorden
  • Optimaliseer jouw bedrijfswebsite

6 tips voor lokaal adverteren via Google Ads

Het vooruitzicht van het managen van betaalde zoekmachinemarketing campagnes kan overweldigend voelen, zeker als je er niet (vaak) mee werkt. Daarbij heb je als eigenaar van een lokaal bedrijf vaak dat er genoeg andere zaken jouw aandacht nodig hebben. Zeker nu in de tijd van de pandemie, in combinatie met de dagelijkse gang van zaken, komt het er vaak niet van om een lokaal georiënteerde Google Ads campagne bij te houden. In dit artikel zullen er een aantal tips aan bod komen die jou kunnen helpen om een lokaal georiënteerde Google Ads campagne in te richten.

1. Toepassen van het SKAG/STAG concept

Ik zal beginnen met het toelichten van het SKAG en STAG concept, SKAG staat voor single keyword ad group, en STAG voor single themed ad group. Dit is een manier hoe jij het account en campagnes in kunt richten. Onder de campagnes vallen advertentiegroepen, deze advertentiegroepen vul je met zoekwoorden. Als je alle zoekwoorden bij elkaar stopt, is dit ten eerste niet optimaal voor het account en de prestaties hiervan, en ten tweede wordt het erg onoverzichtelijk. Door het toepassen van een van deze twee concepten creëer je een structuur en zorg je ervoor dat het account overzichtelijk is en blijft.

Bij de SKAG structuur maak je advertentiegroepen aan die gebaseerd zijn op één zoekwoord, en bij de STAG structuur zijn de advertentiegroepen gericht op een thema. Voor beide structuren is wel iets te zeggen, het hangt vaak een beetje af van het type bedrijf en de eigen voorkeur. Bijvoorbeeld een online kledingwinkel zou voor beiden kunnen kiezen, voor het SKAG principe een campagne ‘Herenkleding’ met advertentiegroepen zoals ‘heren spijkerbroeken’ en ‘heren korte broeken’. En bij het doorvoeren van een STAG principe zou de ‘Herenkleding’ campagne bestaan met advertentiegroepen zoals ‘heren broeken’ en ‘heren shirts’.

2. Maak gebruik van Google Tag Manager (GTM) voor het bijhouden van conversies

Een van de moeilijkere, maar zeker ook belangrijkere, aspecten van betaalde zoekmachinemarketing is het bijhouden van conversies. Het bijhouden van conversies zelf is in principe niet hetgeen wat moeilijk is, maar het inregelen hiervan kan wel voor enkele problemen zorgen als je niet over de juiste kennis beschikt.

Maar laat dit je niet afschrikken, want door het bijhouden van conversies krijg je inzicht in de resultaten van je advertenties. Waarmee je verder kan sturen om de resultaten te optimaliseren. Dus het is van belang om dit correct in te regelen.

Je kan verschillende conversies bedenken, maar het draait er uiteindelijk om dat er wordt gemeten wat jij wil bereiken wanneer er op de advertentie wordt geklikt. Dit kan een transactie zijn, maar zou net zo goed het invullen van een formulier kunnen zijn, of het aanvragen van een offerte. En in andere gevallen kan het ook zijn dat het doel is om mensen bepaalde informatie te laten lezen, hierbij past dan een conversie “tijd op pagina”.

Als je niet helemaal thuis bent in het gebied van webdesign, raad ik je aan om gebruik te maken van de Google Tag Manager. Deze tool van Google maakt het iets eenvoudiger om alles in te regelen, daarnaast biedt Google een uitgebreid platform waar hulpstukken worden aangeboden: https://support.google.com/tagmanager.

3. Voeg locatie en oproepextensies toe

Als lokaal bedrijf wil je naast verkeer naar de website waarschijnlijk ook voetverkeer naar de fysieke locatie stimuleren. En zoekers de mogelijkheid geven om jou te bellen met eventuele vragen. Hiervoor kan je binnen Google Ads goed gebruik maken van de locatie en oproepextensie, beide extensies zijn relatief makkelijk toe te voegen aan de advertenties. Voor de locatie extensies moet er een koppeling zijn met Google Mijn Bedrijf, en voor de oproepextensies een werkend telefoonnummer.

Binnen Google Ads klik je in het linker menu op Ads & Extensions (Advertenties & extensies in de NL versie), dan klapt er een menuutje uit waar je op Extensions (Extensies) klikt. Aan de rechterkant kan je dan op het plusje drukken, waarbij er een nieuw menu verschijnt met de verschillende opties voor toevoegen van extensies.

Google Ads Extensies Toevoegen

Hier kies je voor de Call extension (Oproep extensie) en de Location extension (Locatie extensie).

Zoals eerder genoemd, voor de locatie extensie moet er een Google Mijn Bedrijf gelinkt zijn, als dit het geval is kun je in onderstaand menu de desbetreffende locatie(s) kiezen en deze toevoegen als locatie extensie.

Google Ads Locatie Extensie

Voor oproepextensies geldt dat je een werkend telefoonnummer moet invullen, verder kun je dit koppelen aan een campagne of het gehele account. Als extra mogelijkheid is er ook nog de optie om een tijdschema in te vullen, dan kan je ervoor kiezen om het telefoonnummer alleen te tonen wanneer je ook daadwerkelijk bereikbaar bent.

Google Ads Oproepextensie

4. Maak gebruik van targeting opties binnen Google Ads

Binnen de omgeving van Google Ads zijn er verschillende targeting mogelijkheden zoals leeftijd, interesses, maar ook locatie. Je hebt hier de mogelijkheid om zowel locaties te targeten als uit te sluiten.

Ook voor deze opties moet je in het linker menu zijn, vervolgens naar Locations (Locaties), waarbij onderstaand scherm tevoorschijn komt.

Google Ads Locatie Targeting

Zoals je kunt zien heb je de mogelijkheid om een locatie te kiezen, of een punt aan te wijzen en hieromheen een radius te selecteren.

Het toevoegen van de targeting optie is altijd zinvol, maar dit kan extra van waarde zijn als jij bijvoorbeeld alleen binnen bepaalde gebieden jouw producten/diensten levert.

5. Inspiratie voor nieuwe (lokale) zoekwoorden

Grote kans dat wanneer je begint met het opzetten van jouw Google Ads campagne er een idee is op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Maar het is niet gek, en komt vaak genoeg voor, dat je zelf toch een gedeelte aan zoekwoorden mist, omdat je er simpelweg niet opkomt. Hiervoor kun je handig gebruik maken van een aantal tools die Google aanbiedt, namelijk de Keyword Planner en Google Trends.

De Keyword Planner is een tool beschikbaar binnen de Google Ads omgeving, waarmee je een idee krijgt van het zoekvolume op de ingevoerde zoekwoorden. Maar daarnaast geeft de tool jou ook inzicht in soortgelijke en relevante zoekwoorden, die jij vervolgens ook kunt opnemen in jouw Google Ads structuur.

Google Ads Key Word Planner

Google Trends is een website https://trends.google.nl/trends/?geo=NL die je kunt gebruiken om inzicht te krijgen in wanneer bepaalde zoekwoorden worden gebruikt. Bijvoorbeeld zonnebril wordt in de zomermaanden vele malen vaker gezocht dan wanneer het hartje winter is. Daarnaast geeft Google Trends ook informatie over gerelateerde zoekopdrachten en gerelateerde onderwerpen, dit is vaak ook een handige bron voor inspiratie.

6. Zorg voor een geoptimaliseerde (mobiele) website

De laatste jaren is er een enorme stijging geweest in het gebruik van mobiele apparaten, dit heeft direct invloed gehad op zoekopdrachten die via een mobiel worden gedaan. En je kunt je voorstellen dat het aantal lokale zoekopdrachten via een mobiel alleen maar verder zal stijgen in de toekomst.

Door deze veranderingen is Google in de loop der jaren steeds meer waarde gaan hechten aan websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. Een website die niet goed functioneert op mobiele apparaten zal door Google worden bestraft, dit geldt zowel voor organische zoekresultaten als betaalde zoekresultaten. Dit betekent dat andere website die wel een goed geoptimaliseerde website hebben voorrang zullen krijgen in de zoekresultaten. Dus het is van groot belang om dit op orde te hebben.

Ik hoop dat je na het lezen van de tips zelf weer een stapje verder komt met het optimaliseren van jouw Google Ads account. Als je verder nog vragen hebt, of het liever uit handen geeft neem dan gerust contact met ons op!