Marketing tips voor horeca ondernemingen tijdens Corona

10 december 2020
Samenvatting in 30 seconden
  • Als onderneming is het van belang om je online te onderscheiden van de concurrentie. Met name in de horecabranche, waar 92% hun restaurant kiest via een mobiel apparaat.
  • Hierbij komt de enorme stijging in zoekgedrag naar restaurants in de buurt, waarvoor Google Mijn Bedrijf als middel uitermate geschikt is.
  • Via eigen sociale media kanalen kun jij voor meer interactie met (potentiële) klanten zorgen.
  • Online reviews zijn uitermate belangrijk om te hebben, en wees hier ook actief mee bezig (vraag om recensies/plaats reacties)

Online marketing tips voor uw horeca onderneming tijdens Corona

De Nederlandse horeca is de afgelopen jaren flink gegroeid. Zeker met de opkomst van apps zoals thuisbezorgd is het aanbod groter en gevarieerder geworden. Hierdoor hebben consumenten veel eenvoudiger toegang tot de vele nieuwe concepten zoals lunchrooms, juice bars, superfoods enzovoorts. Hierdoor groeit de omvang en de diversiteit van de horeca in Nederland. Deze stijging betekent ook meer concurrentie, dus wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden en vindbaar te zijn tussen de “massa”. Online marketing speelt hierin een belangrijke rol, dit wordt nog eens versterkt door de gevolgen van Corona. In dit artikel geven we jou een aantal tips voor het versterken van jouw positie binnen de markt

Online aanwezig zijn

Natuurlijk is het voor veel bedrijven van belang om online vindbaar te zijn, en zich online te onderscheiden van de concurrentie. Maar dit is nog meer van belang van bedrijven die zich in de horecabranche bevinden. Uit een recent Amerikaans marktonderzoek (Chadwick Martin Bailey) is namelijk gebleken dat restaurants de meest gezochte bedrijven zijn op het internet. Zo goed als alle mobiele gebruikers (maar liefst 92%), gebruiken hun mobiele telefoon voor het kiezen van een restaurant. Van deze 92% gebruikt drie vierde de zoekresultaten om een keuze te maken. Dit geeft het belang aan van online aanwezigheid en een mobielvriendelijke website. De afgelopen jaren is het mobiele verkeer namelijk enorm toegenomen.

Smartphones worden steeds slimmer en informatie wordt steeds toegankelijker op ieder tijdstip, waar je ook bent. Dit heeft er toe geleid dat er sinds 2015 meer zoekopdrachten via de mobiele telefoon worden gedaan dan via de computer. Een goed werkende mobiele website is dus uitermate belangrijk. Voor horeca ondernemers betekent dit dat zij potentiële klanten die via hun telefoon zoeken mislopen wanneer de website niet is geoptimaliseerd voor smartphones. Want de “kwaliteitsscore” die Google aan jouw website hangt is deels afhankelijk van hoe mobielvriendelijk de website is, wat resulteert in een lagere positie binnen de zoekresultaten.

De verschuiving van computer naar mobiel heeft ook veranderingen in het zoekgedrag met zich meegebracht. Daarnaast zien we de afgelopen jaren een toename in het aantal zoekopdrachten die woorden bevatten zoals ‘in de buurt’, ‘dichtstbijzijnde’, ‘nu open’ en ‘vandaag’. Informatie zoals de locatie van jouw horecaonderneming, openingstijden, contactinformatie en updates over uw getroffen maatregelen i.v.m. corona zijn hierdoor belangrijker dan ooit tevoren. Dé manier om deze informatie te communiceren en te managen is: Google Mijn Bedrijf (GMB). Op deze manier speel je als ondernemer in op het zoekgedrag en de zoekbehoefte van potentiële klanten en kan jij je onderscheiden van de concurrentie.

Social media

Wanneer je als horecaondernemer jouw online aanwezigheid probeert te verbeteren, is de marketingstrategie niet compleet zonder inzet van social media. Met name Facebook, het grootste social media platform ter wereld, speelt hierbij een belangrijke rol. Een Facebook pagina geeft je niet alleen de mogelijkheid berichten te plaatsen, het verhoogt ook de vindbaarheid. Let er wel op dat bij het aanmaken van een Facebook pagina voor een openbare bedrijfspagina wordt gekozen, want bij een vriendenpagina moet men namelijk iedere connectie handmatig goedkeuren. Terwijl een bedrijfspagina openbaar is en voor iedereen zichtbaar. Eenmaal aangemaakt, kan jij jouw (potentiële) klanten de lekkerste gerechten laten zien, de laatste acties tonen en op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen/aanpassingen omtrent Corona.

Een ander voordeel van Facebook is dat jij inzicht krijgt in de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw onderneming. Zo kan jij jouw doelgroepen beter definiëren en analyseren om zo meer te weten te komen. De marketingstrategie kan hierop worden aangepast door de bijvoorbeeld website, speciale acties en berichten beter aan te laten sluiten op de doelgroep.

Wil je graag meer interactie creëren met jouw klanten? Daar kan Instagram bij helpen. Los van het feit dat ook dit platform de mogelijkheid biedt om te communiceren met klanten, kan je klanten aanmoedigen tot het plaatsten van foto’s en het gebruiken van hashtags. Social media gebruikers zien wanneer zij op de hashtag klikken in één oogopslag alle foto’s en berichten met dezelfde hashtag. Verzin dus een hashtag voor jouw onderneming zodat mensen in een oogopslag berichten en foto’s van jouw klanten zien.

Tot slot, plaats linkjes naar jouw social media platformen op de eigen kanalen, en verwijs dus van de website naar Facebook, en van Facebook naar Instagram enzovoort.

De klant is koning

Het spreekwoord ‘de klant is koning’ geldt ook voor het online succes van de onderneming. Recensies hebben namelijk een grote invloed op online succes en reputatie, zowel positieve, als negatieve recensies. Jammer genoeg zijn klanten eerder geneigd een negatieve recensie achter te laten, wat kan leiden tot een vertekend beeld. Probeer daarom actief klanten te stimuleren om een recensie te plaatsen probeer daarom klanten actief te stimuleren om een recensie te plaatsen.

Daarbij is het zaak om positieve recensies te bedanken en negatieve recensies respectvol en beleefd te behandelen. Door klachten op te lossen en zo de klant weer tevreden te stellen ben je in staat om een negatieve recensie om te zetten in een positieve. Zo ontwikkel je een goede reputatie die jouw onderneming aantrekkelijker maakt voor potentiële klanten.

Online profileren

Om jouw onderneming boven de concurrentie uit te laten springen is het van belang om je online te profileren. Dit doe je als horecaondernemer door een sterke online strategie op te zetten. Waarbij niet alleen de zoekmachine van Google wordt meegenomen, maar ook de verscheidene social media platformen. Met de toename van het mobiele telefoongebruik, en het daarbij horende zoekgedrag, is het een vereiste geworden om dit mee te nemen in jouw strategie. Zorg daarbij dat jouw onderneming aanwezig is door de vindbaarheid van je website te verhogen met het uploaden en bijhouden van belangrijke gegevens zoals openingstijden en veranderingen omtrent corona. Want zeker in deze bizarre tijden is communicatie essentieel.

Heb jij een horecaonderneming en kom je er zelf niet helemaal uit, neem dan gerust contact met ons op!

Neem contact op