Tips voor adverteren op LinkedIn

28 januari 2021
Samenvatting in 30 seconden
  • Adverteren op LinkedIn voor de B2B en de B2C markt
  • Het draait allemaal om testen
  • Maak gebruik van visuals
  • De wisselwerking tussen organisch en betaald verkeer
  • Bepaal het doel wat je wil bereiken
  • Optimaliseer jouw Ad Copy
  • Zoek de sweet spot

7 tips voor een succesvolle LinkedIn campagne

LinkedIn is een van de belangrijkere kanalen om een B2B doelgroep te bereiken, maar dit wil niet zeggen dat het kanaal alleen geschikt is voor B2B marketing. LinkedIn wordt namelijk ook steeds vaker ingezet voor B2C marketing. Al met al wordt LinkedIn een steeds belangrijker kanaal om op te nemen binnen jouw strategie.

Met dit artikel wil ik jou een aantal tips meegeven die je kunnen helpen bij het starten van een LinkedIn campagne. Als je al kennis hebt van betaald adverteren in de online omgeving zullen een aantal tips je zeker bekend voorkomen, maar er zullen vast een aantal tips tussen staan waar je nog niet aan hebt gedacht.

Bij deze een zevental tips zodat jij het meeste kan halen uit jouw advertenties op LinkedIn.

1. Test test test

Het maakt niet uit wat je aanbiedt, hoe groot de campagne is, of wat voor budget je wil inzetten. Testen is een van de belangrijkste actiepunten bij LinkedIn adverteren (dit geldt niet alleen voor LinkedIn). Test met verschillende koppen, afbeeldingen, CTA’s en artikelen! Want alleen op die manier kom je erachter wat aansluit bij jouw doelgroep.

2. Visuals zijn de nieuwe headlines

Grote kans dat je wel eens gehoord hebt van het gezegde ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’, ik kan je vertellen dat dit ook geldt voor het adverteren op LinkedIn. In sommige gevallen kan het toevoegen van een visual de CTR verdubbelen.

Een tip bij het gebruik van visuals: zorg voor relevante afbeeldingen, en het liefst met echte mensen erop. Probeer het gebruik van stockfoto’s te vermijden.

3. Zorg voor een goede samenwerking tussen organisch en betaald verkeer

Bij het opzetten van een LinkedIn campagne is het verstandig om gebruik te maken van de inzichten die je hebt vergaard met het organische verkeer dat op jouw LinkedIn pagina is geweest. Analyseer welke content het organisch goed doet en gebruik deze inzichten voor het betaalde verkeer.

Vanwege het feit dat je met adverteren via LinkedIn zeer gericht kan targeten, kan je op die manier jouw top content tonen bij de gewenste doelgroep.

Het komt er dus een deels op neer dat je met jouw organische content al aan het proefdraaien bent voor wat wel en wat niet werkt, om dit vervolgens verder te activeren bij de doelgroep.

4. Maak een keuze qua doel

Adverteren via LinkedIn gaat soortgelijk als Google Ads, de advertentieplek wordt geveild en de partij met het hoogste bod komt naar voren. Hierbij moet er van te voren dus wel worden nagedacht over het doel wat je wil bereiken met de advertenties.

Uit gegevens van LinkedIn blijkt bijvoorbeeld dat wanneer het jouw doel is om meer conversies binnen te halen en een hogere CTR te krijgen, je beter ervoor kunt kiezen om het bod te verhogen tot boven de aanbeveling. Maar wanneer je ROI gedreven bent, je er vaak beter iets onder kunt gaan zitten.

Het doel kan ook zijn om awareness te creëren, hierbij werkt videomateriaal vaak het best. Terwijl als het doel is dat de doelgroep doorklikt er beter gebruik gemaakt kan worden van een afbeelding.

5. Kort maar krachtig

Kies ervoor om jouw advertentieteksten kort maar krachtig te schrijven, op die manier pak je de aandacht van de lezer en voorkom je het probleem dat de tekst wordt afgesneden. Een paar ad copy tips:

- Gebruik bullet points (voor wanneer men klikt op meer lezen)

- Verwerk een CTA binnen de eerste 150 tekens bij sponsored content

- Zorg ervoor dat de kop (headlines) onder de 70 tekens blijft

- Voorkom het over gebruik van hoofdletters

6. Op zoek naar de sweet spot

Op LinkedIn heb je veel verschillende mogelijkheden met betrekking tot de targetting van jouw doelgroep, het doel hierbij is om de sweet spot te vinden. Het is raadzaam om een groep te definiëren die groot genoeg is zodat het bereik significant is, maar klein genoeg zodat het de advertenties wel relevant zijn.

Dit zal per branche logischerwijs verschillen, dus het valt terug op punt 1, namelijk test met de targeting mogelijkheden en ga opzoek naar de sweet spot.

7. Last but not least

Het is een standaard in LinkedIn dat elk lid naast het hebben van een profiel in hun eigen taal, ook een profiel in het Engels hebben. Dit betekent dat wanneer een lid ervoor heeft gekozen om geen Nederlandstalig profiel aan te maken, deze persoon buiten jouw standaard bereik zou vallen. Om dit te voorkomen is het verstandig om de locatietargeting wel op Nederland te houden, maar bij het instellen van de profieltaal kun je het beste ervoor kiezen om deze te switchen naar het Engels.

Hulp nodig bij het opzetten van een LinkedIn campagne?

Neem dan gerust contact op

Contact