Local search: Verbeter jouw organische positie met Google Mijn Bedrijf

21 oktober 2020 ,
Samenvatting in 30 seconden
  • Optimaliseer jouw GMB vermelding en verbeter jouw positie in de Google rankings
  • Maak nuttig gebruik van verscheidene tools om zo de meeste inzichten te vergaren
  • Zorg ervoor dat alle bedrijfsgegevens correct worden vermeld
  • Houd in de gaten dat de bedrijfsgegevens ook up to date zijn
  • Voeg een vraag & antwoord gedeelte toe aan jouw GMB bedrijfsvermelding

Ranken binnen de zoekmachine

Met jouw bedrijf bovenaan staan in de zoekresultaten van de zoekmachines, wie wil dit nou niet? Een manier om dit te realiseren is door het optimaliseren van zoekmachine zichtbaarheid. Dit houdt in dat er op jouw website zoek- en kernwoorden staan die duidelijk jouw business beschrijven: ‘welke producten/diensten lever je?’, ‘in welke branche ben je actief’ etc. Zoekmachines zoals Google en Bing “zien” deze woorden en beschrijvingen, en zodra er wordt gezocht op soortgelijke woorden zal de zoekmachine deze linken aan jouw site, wat resulteert in een hogere positionering binnen de resultaten.

Met jouw bedrijf bovenaan staan in de zoekresultaten van de zoekmachines, wie wil dit nou niet?

Zoekwoorden en Google Mijn Bedrijf

Het gebruik van de juiste zoekwoorden is een van de factoren die helpt bij het verbeteren van de organische positie binnen de zoekresultaten. Om dit gemakkelijker toe te passen heeft GoDaddy bijvoorbeeld een SEO tool geïntegreerd in de Website Builder, deze tool scant en beoordeelt automatisch jouw website op basis van relevante, hooggewaardeerde zoekwoorden die helpen bij hoger ranken in de zoekresultaten. Voor WordPress zijn er soortgelijke plug-ins die jouw helpen bij het verbeteren van de ranking binnen de organische resultaten, zoals: YoastSEO en Rank Math.

Een andere tool die van belang is om in te zetten bij het zichtbaar zijn binnen Google Search en Maps, is Google Mijn Bedrijf (GMB). Dit speelt in op het fenomeen ‘local search marketing’, dit is een vorm van zoekmachine optimalisatie die inspeelt op het tonen van jouw bedrijf op het moment dat er relevante lokale zoekopdrachten worden gedaan. En in de afgelopen jaren is er een aanzienlijke stijging geweest in lokale zoekopdrachten, deze stijging zet zich nog steeds voort.

Voorbeelden van lokale zoekopdrachten zijn “restaurant in de buurt”, “kledingwinkel in Centrum Amsterdam”, “supermarkt vlakbij mij”. Als een soortgelijke zoekopdracht wordt uitgevoerd die betrekking heeft op jouw bedrijf, dan zul je via Google Mijn Bedrijf een hogere ranking krijgen binnen de zoekresultaten. Het is dus van belang om GMB te optimaliseren.

Tips voor het optimaliseren van GMB:

  • Tools zoals Google Analytics, GoDaddy’s SEO service, SEO plug-ins binnen WordPress helpen bij het vergaren van inzichten. Met deze inzichten kan de online vindbaarheid van jouw bedrijf geoptimaliseerd kan worden.
  • Zorg ervoor dat alle benodigde informatie vermeld wordt binnen Google Mijn Bedrijf, hieronder vallen: openingstijden, contactgegevens (bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en url), omschrijving van jouw bedrijf en binnen welke categorie jouw bedrijf valt.
  • Maak een Vraag & Antwoord gedeelte aan, en beantwoord de vragen van klanten en zoekers.
  • Tot slot, dit geldt niet alleen voor GMB, maar voor alle plaatsen op het web waar jouw bedrijfsgegevens getoond worden. Zorg ervoor dat overal de juiste en up-to-date bedrijfsgegevens getoond worden.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf?

Wij bij mProvement helpen jou graag om een stap verder te zetten in het klimmen van de organische zoekresultaten.

Neem contact op