In 2017 lanceerde Google My Business (GMB) de mogelijkheid om binnen de zoekresultatenpagina jouw bedrijfsinformatie up te daten, berichten te posten, fotoâs te uploaden, het aantal impressies in te zien en meer. De blogpost die Google publiceerde destijds: âManage your business listing without leaving Google Search.â
Nu, in 2020, hebben ze de dit geĂŒpgraded in een blog getiteld: âUpdate your Business Profile on Google Maps and Searchâ. De grootste verandering is hoe Google het GMB-paneel (rechts naast de zoekresultaten) tegenwoordig noemt. Anno 2020 hebben we het niet meer over een bedrijfsvermelding, maar over een bedrijfsprofiel. In dit artikel gaan we verder in op wat deze verandering precies inhoudt
Het doel is om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de bedrijven die gebruik maken van GMB. Door de âDirect Editâ worden de GMB beheerders niet meer geforceerd tot het gebruiken van de Google My Business app of de website van GMB maar kunnen zij direct informatie aanpassen en inzien vanuit de zoekresultatenpagina. Dit, omdat dit dĂ© plek is waar bedrijven bezig willen zijn met hun bedrijfsprofiel.
Het product wat Google aanbiedt is dus het bedrijfsprofiel en om deze aan te kunnen passen binnen de zoekresultatenpagina en niet GMB web of de GMB app. Dit is voortgekomen uit de feedback van bedrijven die gebruikmaken van Google My Business. Doordat 90% van de Google accounts slechts 1 tot 3 GMB profielen heeft is het aanpassen van het bedrijfsprofiel een stuk eenvoudiger binnen de zoekresultaten.
Intern noemt Google dit de âNew Merchant Xperienceâ (NMX), en ja, ze hebben gekozen voor de âXâ gekozen omdat ze dat cooler vinden dan de âEâ. In 2017 noemde men het gewoon je bedrijfsdetails bewerken, tegenwoordig heet het dus âdirect editingâ of âinline editingâ.
Wij denken dat dit veel meer is dan alleen het veranderen van de aanpasbeleving, en gedurende dit artikel zullen wij dit verder toelichten.
Wij noemen het de âTransparante Winkeliers Ervaringâ (TWE), omdat wij het gevoel hebben dat TWE de intentie, het onderzoek en het gedrag samenvat van deze nieuwe Google Search en GMB functies. âWaarom?â, zal je je misschien afvragen. We moeten namelijk gaan nadenken over welke richting Google met deze NMX opgaat en onderzoeken welke nieuwe functies dit met zich mee kan brengen.
Volgens een woordvoerder van Google, zullen deze nieuwe functies er als volgt uitzien:
De update, en aankomende updates, is vooral bedoeld voor de 90% waar we het eerder over hebben gehad. Wanneer je zoekt op âMijn Bedrijfâ, krijg je maximaal 3 bedrijfsprofielen tegelijkertijd te zien. Dit is dus ruim voldoende voor deze 90%. Voor een bureau zoals wij, geldt dat wij ook 3 bedrijfsprofielen tegelijkertijd te zien krijgen. Wij hebben echter een knop met âAlle Bedrijvenâ die ons leidt naar GMB web zodat wij daar de overige bedrijfsprofielen kunnen bewerken.
De vuistregel is dat wanneer een account meer dan drie bedrijfsprofielen heeft, het nog steeds het meest voor de hand ligt om gebruik te maken van GMB web. Deze functie is voornamelijk geoptimaliseerd voor mensen met maar één of een paar bedrijfsprofielen. Dit, omdat 90% van de GMB account maar een paar bedrijfsprofielen hebben. Google gelooft dat accounts met meer dan drie bedrijfsprofielen, zoals marketingbureaus, eerder werken met en gebruikmaken van bulk acties. Wij voorspellen dat Google ons tegemoet zal komen door de mogelijkheden van deze bulk acties te verbeteren en uitbreiden op GMB web.
Ondertussen is er wel een mogelijkheid voor accounts met meer dan drie bedrijfsprofielen om gebruik te maken van de âDirect editâ functie. Dit door het invoeren van een specifiek bedrijf/vestiging, zoals eerder besproken.
Als marketingbureau, is het een van onze taken om de bedrijfsprofielen van onze klanten te managen en onderhouden. Dit is nu al enige tijd een onderdeel van ons vak. Deze update is vooral bedoelt voor mensen die maar één bedrijfsprofiel beheren. Deze mensen willen vaak snel, kleine aanpassingen maken in de vereiste bedrijfsinformatie.
Als marketingbureau, ben je met veel meer bezig dan alleen het bijwerken van deze bedrijfsinformatie. Je helpt bij het schrijven van content, het analyseren van resultaten, het nastreven van bedrijfsstrategieĂ«n en veel meer. Dit is niet een manier van Google om âweerâ tussen het marketingbureau en de klant te komen.
De nieuwe GMB ervaring zal dus niets veranderen voor marketingbureaus. De ervaring verandert, maar de benodigde expertise voor succes blijft.
De nieuwe âprestatiepaginaâ is klant-centraal ingericht op het gebied van inzichten en prestatie data. Google heeft historisch gezien een achtergrond in het publiceren/adverteren, dus GMB focust zich op impressies en views. Echter, bedrijven willen weten hoe succesvol het bedrijfsprofiel is in het helpen van klanten in het vinden waar zij naar opzoek zijn.
Deze data kan men vinden onder âVertoningen deze maandâ op het zoeknetwerk of van promotie videoâs. Wat mooi is aan de prestatiepagina, in vergelijking tot de inzichten pagina, is dat deze inzichten zijn berekend over een tijdsspan van 28 dagen en de rapportages op week-, maand- en kwartaalbasis, terwijl de prestatiepagina (hierboven afgebeeld) berekend wordt op de eerste dag van de maand voor de maand ervoor en dat er de optie is om een aangepaste tijdsspanne in te stellen, tot wel 6 maanden. Plus de mogelijkheid om op dezelfde manier te kunnen vergelijken met het jaar ervoor.
Dit is erg handig voor bedrijven die seizoensgebonden fluctuaties ondervinden. Als je slechts één maand selecteert kun je inzicht krijgen in dagelijkse gegevens, en, natuurlijk, kun je inzicht krijgen in hoe jouw bedrijf in dezelfde maand het jaar ervoor presteerde.
Het is niet moeilijk om te bedenken dat de prestatierapportages uiteindelijk in de vorm van e-mail en/of mobiele notificaties verkrijgbaar zullen zijn.
Momenteel focust de data zich op klantinteractie door middel van calls en berichten. Wij zien dit in de toekomst uitgebreid worden naar quotes, reviews, boekingen en waarschijnlijk verschillende soorten interacties zoals sales.
Wat ook interessant zou zijn om te zien in de toekomst is of zoekopdrachten worden meegenomen op de prestatiepagina. Het zou alleen maar logisch zijn dat zoekopdrachten later ook terug te vinden zijn in deze Direct edit ervaring.
Als laatste, hopen wij dat we in de toekomst het verschil kunnen zien hoeveel mensen onze bedrijven hebben gevonden via het zoeknetwerk of Google Maps, en of dit gedaan is via desktop of mobiel. Dit is iets waar al jaren vraag naar is dus het zal interessant zijn om te zien of Google besluit dit eindelijk te gaan implementeren.
Hulp nodig bij het inregelen van jouw GMB bedrijfsprofiel?
Neem gerust contact op