Wat is local marketing en wat is het belang ervan?

29 oktober 2020
Samenvatting in 30 seconden
  • Local marketing is een strategie waarmee je mensen bereikt die zich ofwel bevinden in een straal rondom een fysieke locatie, ofwel op zoek zijn naar iets binnen een straal van een fysieke locatie
  • Deze manier van marketing speelt volledig in op trends zoals mobiel zoeken en lokale zoekopdrachten ("... in de buurt")
  • Kortgezegd zouden de meeste bedrijven kunnen profiteren van local marketing

Wat is local marketing en waarom moet er aandacht aan worden besteed

Local marketing, een term die je vast vaker eerder hebt gehoord, of tegen bent gekomen, maar wat is het nou precies en waarom zou jij het moeten toepassen? In dit artikel zullen deze vragen beantwoord worden en zullen er een aantal voorbeelden worden gegeven voor specifieke branches.

Wat is local marketing?

Local marketing is een veelomvattend begrip, waarbij veel verschillende takken van sport komen kijken. Wat in de loop der jaren alleen maar verder gegroeid is qua mogelijkheden, want denk maar terug aan de tijd van voor het internet. Het opzoeken van een bedrijf in de telefoon- of goudengids, dit was ook al een vorm van local marketing. Vandaag de dag komt er iets meer bij kijken dan een vermelding in de telefoongids, je zou kunnen zeggen dat we op local marketing 2.0 zitten.

Maar wat is het nou precies? Als ik local marketing zou beschrijven in een (lange) zin: local marketing is een strategie waarmee je mensen bereikt via organische/betaalde (zoek)resultaten die zich ofwel bevinden in een straal rondom een fysieke locatie (vb. 1), ofwel op zoek zijn naar iets binnen een straal van een fysieke locatie (vb. 2).

Ik zal dit even vertalen naar twee voorbeelden:

  • Je bent in de stad inkopen aan het doen voor de feestdagen, en op het lijstje staat alleen nog een luchtje, maar je weet niet precies waar de parfumerie zit. Dan is er een hele grote kans dat je jouw mobiel pakt en even zoekt naar "parfumerie vlakbij", "parfumerie in de buurt" of "parfumerie in de stad", het zal in ieder geval een zoekopdracht zijn die gericht is op het vinden van een parfumerie en dan het liefst zo dichtbij mogelijk. Bovenaan in de zoekresultaten zullen de parfumeries komen te staan die in hebben gezet op local search.
  • Je bent een koffieliefhebber en je gaat van het weekend een dagje naar Utrecht, waar je in de middag een goed bakje koffie wil drinken. Dan zoek je waarschijnlijk gedurende de week naar "beste koffie in Utrecht", "waar hebben ze lekkere koffie in Utrecht" en soortgelijke zoekopdrachten gericht op koffie + Utrecht. Hier komt local search om de hoek, want de koffiezaak/zaken die local marketing inzetten zullen bovenaan de organische resultaten verschijnen. En die springen bij jou als eerste in het oog.

Waarom is local search belangrijk?

Hopelijk geven bovenstaande voorbeelden wel al enigszins aan wat het belang is van het inzetten en optimaliseren voor local marketing. Maar als je nog niet helemaal overtuigd bent, hierbij nog een aantal statistieken die aangeven waarom het van belang is voor jouw bedrijf om gebruik te maken / te optimaliseren voor local search:

  • 50% van de mensen die een lokale zoekopdracht (bijv.: “supermarkt in de buurt”) uitvoerde zijn binnen één dag naar een fysieke winkel gegaan.
  • 34% van de personen die een soortgelijke zoekopdracht deden, maar dan via een computer of tablet zijn binnen één dag naar een fysieke winkel gegaan.
  • 18% van lokale zoekopdrachten via mobiel resulteerde in een aankoop binnen één dag.
  • 50% van de zoekers die een lokale zoekopdracht uitvoeren via hun mobiel zijn op zoek naar gegevens zoals adres en openingstijden.
  • 78% van lokaal gerichte zoekopdrachten op een mobiel apparaat leiden tot een offline aankoop.
  • 71% van de mensen die meededen aan het onderzoek hebben aangegeven dat zij de locatie van een bedrijf opzoeken om te controleren of het nog wel bestaat voor hun eerste bezoek.
  • 33% zoekt vlak voor het arriveren bij de winkel.
  • 97% van de consumenten zocht online naar lokale bedrijven in 2017, waarvan 12% dagelijks zocht naar een lokaal bedrijf.

Voorbeelden van bedrijven/branches die voordeel hebben bij local search

Zoals uit de statistieken hierboven naar voren komt is local search van belang, en toepasbaar bij veel bedrijven. Hieronder een paar voorbeelden uitgelicht om het iets inzichtelijker te maken.

Advocatenbureau

Een van de grotere voordelen van local search voor advocatenbureaus is de ‘belknop’ die op mobiele telefoons wordt getoond bij een (lokale) zoekopdracht. Dus wanneer een potentiële klant op zijn telefoon opzoek gaat naar een type advocaat, zal hij gerichte resultaten zien gebaseerd op zijn locatie.

Wanneer local search op de juiste manier wordt ingezet, zal dit ervoor zorgen dat het advocatenbureau bovenin de zoekresultaten komt, met een duidelijke call to action knop, namelijk ‘Bellen’.

De reden dat dit zo’n voordeel is, is dat de meeste mensen die in een ongeluk zijn geweest, of bij een ander incident, op de telefoon op zoek gaan naar een advocatenbureau. En op deze manier zorg jij ervoor dat je aanwezig bent op het moment dat een potentiële klant op zoek is.

Dokters / huisartsenpraktijk / medische praktijken

Wanneer iemand op zoek is naar een dokter, zal dit toch al gauw gepaard gaan met ‘in de buurt’. Want zodra iemand last heeft van iets, zal deze minder snel geneigd zijn om nog een lange periode te moeten reizen.

Hetzelfde geldt voor een huisartsenpraktijk, als iemand zoekt naar een nieuwe huisarts, zal de behoefte zijn om er een te vinden die in de buurt zit. Als iemand ziek is, zal diegene de voorkeur hebben bij een huisarts betrekkelijk in de buurt.

Local SEO huisartsenpraktijk

Local search helpt hierbij door mogelijkheden aan te bieden zoals de hierboven besproken ‘Bellen’ knop om een afspraak te maken. Maar ook door een routebeschrijving te geven, of een link naar de website, zoals in bovenstaand voorbeeld.

Loodgieters

Stel iemand heeft een noodgeval in huis waarvoor een loodgieter nodig is, dan zal diegene al gauw op zijn mobiel op zoek gaan naar een loodgieter in de buurt.

Local SEO loodgieters

Binnen de zoekresultaten krijgt de zoeker dan gelijk de mogelijkheid om een loodgieter te bellen, of deze eerst nog even te vergelijken / reviews lezen.

Andere bedrijven die er profijt van hebben

Dit waren maar een paar voorbeelden die veel profijt hebben bij het inzetten en optimaliseren van local search, na het lezen van bovenstaande informatie zullen er waarschijnlijk veel meer bedrijven naar boven komen. Denk bijvoorbeeld aan restaurants/horeca, bouwmarkten, autodealers, supermarkten en ga zo maar door. Al met al zullen er meer bedrijven zijn waarbij local search wel een toegevoegde waarde is, dan bedrijven waar het geen invloed zal hebben.

Heb jij na het lezen van dit artikel het gevoel dat local search mist binnen jouw strategie, neem dan gerust contact met ons op!

Hulp nodig bij local marketing?

Neem contact op