Werf klanten en vergroot je bedrijf: het belang van lokale SEO voor advocatenkantoren

03 december 2020
Samenvatting in 30 seconden
  • Lokale SEO is een belangrijk aspect binnen de marketingstrategie voor elk bedrijf de dag van vandaag
  • Het hebben van de juiste lokale SEO strategie speelt een cruciale rol
  • Een lokale SEO strategie bestaat uit drie hoofdpijlers: relevantie, afstand en prominentie
  • Geef aan alle stappen binnen de strategie een goede invulling en blijf deze evalueren voor de beste resultaten

Het belang van lokale SEO voor advocatenkantoren

Wist je dat 91% van de webpagina’s op Google nog nooit organisch verkeer heeft gehad? Hoe komt dat vraag jij je af? Voornamelijk vanwege het feit dat deze pagina’s geen backlinks hebben. Maar wacht even, wat zijn backlinks? Backlinks zijn een klein onderdeel van het hebben van een succesvolle lokale SEO strategie voor bedrijven. Dus, wil jij relevante klanten werven en constant blijven groeien als kantoor, lees dan verder. In dit artikel gaan we verder in op het belang van lokale SEO voor advocatenkantoren.

Dus, waarom lokale SEO voor advocaten?

Het focussen op lokale SEO (Search Engine Optimization) is fundamenteel voor het succes van ieder bedrijf anno 2020 en later, niet alleen advocatenkantoren. Een goede strategie is hierin cruciaal. Indien goed uitgevoerd, kan lokale SEO leiden tot een hogere ROI (Return Of Investment) op de investering in de online marketing inspanningen. Het is eigenlijk net als het oude vertrouwde telefoonboek maar dan in een online omgeving, waar mensen op basis van geografie een advocatenkantoor in de buurt kunnen vinden. Tegenwoordig vindt 97% van deze zoektochten naar lokale kantoren plaats online. Dit percentage laat het enorme belang zien van een goede lokale SEO strategie.

De lokale SEO rangschikkingsfactoren

Als je wil slagen met een lokale SEO strategie, is het essentieel om de belangrijkste rangschikkingsfactoren in acht te nemen. Voor Google zijn dit de 3 belangrijkste factoren die meespelen:

  • Relevantie: Dit houdt in, in welke mate de content op een website aansluit bij de zoekopdracht van een zoeker.
  • Afstand: De afstand tussen het kantoor en de zoeker.
  • Prominentie: Hoe aanwezig jouw bedrijf is op internet.

De vraag is nu natuurlijk, hoe zorg ik ervoor dat ik goed scoor op deze drie vlakken.

Relevantie

Allereerst is het belangrijk om in de content op de website zo gedetailleerd mogelijk te zijn over wat jouw kantoor te bieden heeft. Als jouw kantoor zich voornamelijk focust op het zoekwoord ‘advocaat’, zal je concurreren tegen honderden, al dan niet duizenden andere webpagina’s voor hetzelfde zoekwoord.

Door specifiek te zijn in wat jouw kantoor te bieden heeft kan jij deze hoeveelheid concurrerende webpagina’s afschalen. Bijvoorbeeld, als jouw kantoor gespecialiseerd is in echtscheidingen kan jij het aantal webpagina’s verminderen door meer een focus te leggen op ‘scheidingsadvocaat’ in plaats van ‘advocaat’. Hiermee vermindert de concurrentie, verhoog jij jouw relevantie en kom je hoger in de zoekresultaten te staan.

De afstand

Het klinkt misschien logisch, maar het is heel belangrijk om duidelijk op jouw website aan te geven in welke gebieden je actief bent. Wanneer je meerdere kantoren hebt in verschillende landen/provincies/plaatsten is het belangrijk deze informatie duidelijk te vermelden op de website. Zorg hierbij ook dat jouw locaties te vinden zijn via Google Maps, en eventuele sociale media pagina’s, zodat duidelijk te zien is waar jouw kantoren zich bevinden.

Prominent zijn

Zorg ervoor dat je website relevante links heeft naar andere kwalitatieve referenties. Het is belangrijk om er zeker van te zijn dat de artikelen waarnaar je refereert, en de afbeeldingen die worden gebruikt relevant en up-to-date zijn.

Als laatste is het van belang dat je (goede) recensie ontvangt van klanten. Moedig klanten aan om een recensies te schrijven op verschillende platforms. Check deze platforms regelmatig om eventuele negatieve recensies op te lossen met de klant. Het vergaren en oplossen van deze recensies draagt bij aan het SEO succes van jouw kantoor.

Focus op het grote plaatje

Lokale SEO voor advocatenkantoren klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Om hierin succesvol te worden moet men een SEO strategie ontwikkelen waarbij rekening wordt gehouden met alle kleine en constant veranderende elementen van (lokale) SEO.

Ons advies is om gestructureerd aan alle verschillende stappen invulling te geven, en vervolgens periodiek jouw lokale SEO strategie te evalueren om er zeker van te zijn dat het naar behoren presteert en de bedrijfsdoelen worden behaald.

Lokale SEO

Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie over Local Marketing/SEO.

Neem contact op