Deel 1: De basisfactoren van local SEO

05 november 2020 ,
Samenvatting in 30 seconden
  • Steeds meer en meer concurrenten spelen in op de trend "in de buurt" en mobiele zoekopdrachten.
  • Bedrijven zien steeds vaker het nut in van local SEO
  • Zorg ervoor dat jouw bedrijf getoond wordt binnen de Google Local Pack
  • Registreer en optimaliseer jouw Google Mijn Bedrijf
  • Zorg voor bedrijfsvermeldingen op andere website
  • Maak gebruik van reviews
  • Zet sociale media kanalen in
  • Mobile first moet top of mind zijn

Wat komt er kijken bij local seo?

Het wordt steeds lastiger om als bedrijf lokaal hoog te ranken binnen de organische zoekresultaten, dit heeft deels te maken met het feit dat steeds meer en meer mensen zoeken naar bedrijven in de buurt via hun mobiel, en dat steeds meer bedrijven ook het nut inzien van local SEO.

En een ander punt is dat organische website zoekresultaten steeds vaker naar beneden worden geschoven op mobiel bij lokale zoekopdrachten. De eerste resultaten zijn vaak advertenties of lokale Google Maps resultaten, ook wel Google Local Pack genoemd:

Local Pack Google Search

De Google Local Pack zorgt ervoor dat klanten die zoekopdrachten uitvoeren via de mobiel het scherm als eerste gevuld is met lokale resultaten. Voor de gebruiker is dit uitermate handig, maar voor bedrijven betekent dit dat het van groot belang is om hiertussen te staan. En dat er ook aandacht besteed moet worden aan local SEO.

Maar hoe begin en/of verbeter je jouw local SEO om beter te ranken in de zoekresultaten, en om tussen de Local Pack te staan. Hier is niet een kant en klaar antwoord voor, maar er spelen vele factoren een rol. In dit artikel zullen we langs een aantal van deze factoren lopen, namelijk de basisfactoren, dit zijn de fundamentele factoren, hier begint het local SEO avontuur. In het volgende artikel zal er dieper worden ingegaan op de technischere details.

De basis local seo factoren

1. Google Mijn Bedrijf / Google My Business

Registreer jouw bedrijf bij Google Mijn Bedrijf, dit is met enkele minuten gedaan en het is gratis. Je registeren kan via deze link: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/

Het claimen van jouw bedrijf is een van de makkelijkere en effectieve manieren op te beginnen met het ranken en verbeteren van jouw lokale SEO.

2. Google Mijn Bedrijf categorieën

Kies binnen jouw GMB account de juiste bedrijfscategorie(ën), en zorg ervoor dat deze zo accuraat mogelijk is of zijn.

Gebruik bijvoorbeeld niet “afhaal restaurant” als je een restaurant bent waar de meeste mensen binnen zitten, en er de optie is om af te halen.

3. Foto’s plaatsen binnen GMB

Maak foto’s van de locatie, producten, werknemers en klanten (als zij toestemming geven). Dit helpt bij de beeldvorming van klanten, en fungeert als lokale ranking factor.

4. Bing (Places voor bedrijven)

Ondanks dat Bing maar een klein marktaandeel heeft wat betreft zoekmachines is het zonde om deze zoekmachine over te slaan, en hier niet voor te optimaliseren. Optimaliseren voor Google en Bing ligt in dezelfde lijn van elkaar, maar het algoritme van Bing hecht iets meer waarde aan (de kwaliteit van) jouw sociale media kanalen.

Wat betreft Bing Places, deze functie is op dit moment helaas nog niet beschikbaar in Nederland.

5. Online directories

Naast Google Mijn Bedrijf, de eigen website en eigen sociale media kanalen, kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf op meerdere plekken online wordt getoond. Denk hierbij aan:

  • Het online telefoonboek/gids
  • Drimble
  • Openingstijden.nl
  • Apple Maps
  • Yelp

6. Plaatsing op review sites

Naast het plaatsen van de bedrijfsgegevens op verschillende directories, is het niet onverstandig om je aan te melden bij een aantal reviewsites.

  • Trustpilot
  • Facebook
  • Feedback Company
  • Kiyoh

7. Aantal positieve reviews

Het claimen / aanmelden bij review websites is stap 1, stap 2 is ervoor zorgen dat de meerderheid van de reviews positief zijn.

Google geeft zelf aan dat het hebben van reviews helpt bij de zichtbaarheid van het bedrijf, twee quotes van Google:

Google Reviews

Daarbij moet er wel rekening worden gehouden dat het tegen de regels is om klanten reviews te laten schrijven in ruil voor iets (korting, producten etc.). Er mag geen incentive aan worden gehangen.

8. Inhoud van de review (zoekwoorden en locatie)

Hier heb je zelf minder invloed op, maar wanneer er in de review zoekwoorden terugkomen en/of de plaatsnaam/locatie wordt gebruikt, dan ziet Google jouw locatie als een betrouwbaar lokaal bedrijf.

9. Reviews met (negatieve) reacties

Het aantal reviews waar een reactie bij is geplaatst, heeft ook een positieve invloed op local SEO. Dit geldt dus zowel voor positieve als negatieve reviews. Google heeft zelf ook een aantal tips geschreven met betrekking tot het reageren op reviews:

Google Reageren Op Reviews

10. Aanmaken/claimen van een Facebook bedrijfspagina

Facebook wordt niet alleen gebruikt voor het bijhouden van de sociale contacten, maar het wordt ook ingezet als zoekmachine voor het vinden van bedrijven. Dit kan zijn om de locatie te achterhalen, maar ook om te kijken wat er over het bedrijf wordt gezegd op Facebook.

Dit zegt Google zelf erover:

Google Over Social

11. Sociale media kanalen

Naast de Facebook Bedrijfspagina zijn er meerdere sociale media platformen waar je jouw bedrijf kan claimen of een bedrijfsaccount kan aanmaken, kanalen zoals Twitter, LinkedIn en Instagram. Ook al ben je niet van plan hier super actief te zijn, zou het zonde zijn als jouw klanten je niet zouden kunnen vinden.

Plaats in ieder geval de bedrijfsgegevens, en zet een post vast zodat deze bovenaan blijft staan met een link naar contactgegevens of het kanaal waar er actief gereageerd wordt. Want bij sociale media kanalen ligt de verwachting van reactietijd hoger.

12. Overal accurate en dezelfde bedrijfsgegevens

Zorg er minimaal voor dat jouw bedrijfsnaam, locatie en telefoonnummer hetzelfde zijn over alle kanalen (Maps, review websites, sociale media etc.) waar klanten jouw bedrijf kunnen vinden.

En zorg ervoor dat dit ook accurate informatie is, want Google hecht veel waarde aan het tonen van de juiste informatie.

13. Mobile first

Een belangrijk punt in het zichtbaar zijn binnen de resultaten van Google, zorg ervoor dat jouw website “mobile friendly” is. De website moet geoptimaliseerd zijn voor het gebruik bij mobiele apparaten. Google indexeert de website namelijk op basis van jouw mobiele website.

Als je zelf nog niet op de hoogte bent van hoe ‘vriendelijk’ jouw website is voor mobiele apparaten, Google heeft de volgende test die jou op weg kan helpen: https://search.google.com/test/mobile-friendly.

Dit was deel 1 van de factoren die invloed hebben op local SEO, in deel 2 zal meer het technische aspect aan bod komen en zal er meer worden ingegaan op de details en invulling.