Local marketing: Trends en ontwikkelingen in beeld

25 februari 2021

De belangrijkste trends en ontwikkelingen van local marketing

Op ons blog kun je ondertussen al meerdere artikelen vinden over local marketing, hoe jij het beste dit kan aanpakken en meerdere tips & tricks voor het optimaliseren van jouw local strategie. In dit artikel wil ik je meenemen langs de trends en ontwikkelingen van local marketing waardoor het belang duidelijker wordt en je inzicht krijgt in de verschillende factoren die je mee kunt nemen in jouw strategie. Ik hoop dat je achteraf het gevoel hebt dat local marketing een belangrijk instrument is, of kan zijn binnen jouw marketing strategie.

Explosieve stijging lokale zoekopdrachten

Lokale zoekopdrachten zijn zoekopdrachten waarbij een lokale intentie is, dit is dus vaak een kernwoord in combinatie met een locatie ofwel termen in lijn van “in de buurt”. In de zoekresultaten kom je dan ook vaak Google Mijn Bedrijf vermeldingen tegen, vaak in de vorm van de Google Local Pack (hier meer info over Local Pack en hoe je ertussen komt te staan).

De lokale zoekopdracht is in de laatste 10 jaar explosief gestegen, deze grafiek van Google Trends geeft dit perfect weer:

Googletrendsindebuurt

Zoals je kunt zien is dit een explosieve groei en dit resulteert in het feit dat vandaag de dag bijna de helft van alle zoekopdrachten een lokale oriëntatie heeft (bron: Google).

Dagelijkselokalezoekopdrachten

Lokaal zoekgedrag via een mobiel apparaat

Mobiel gebruik is natuurlijk uitermate geschikt voor het uitvoeren van lokale zoekopdrachten, en dit zie je ook terug in de statistieken.

In 2016 werden namelijk meer dan 4 uit de 5 van alle “near me” zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel:

Mobielenearmezoekopdrachten

Het aantal lokale mobiele zoekopdrachten is na 2016 alleen maar verder blijven stijgen.

Lokaalmobielzoekgedrag

Het is niet voor niets dat Google sinds 2016 steeds meer de nadruk heeft gelegd op mobile first, ondertussen zal in maart 2021 elke website worden geïndexeerd op basis van jouw mobiele website.

Impact op winkelbezoek

Er is dus een enorme stijging in het aantal lokale (mobiele) zoekopdrachten, waarbij deze zoekopdrachten ook daadwerkelijk resulteren in fysiek winkelbezoek.

Winkelbezoek

Maar hoe kun je hier op inspelen, welke informatie zoekt de consument bij een lokale zoekopdracht.

Lokaleinformatie

Uit het onderzoek van Google blijkt dat wanneer jij aandacht besteed aan het vermelden van simpele dingen zoals jouw locatie inclusief contactgegevens jij de consument bijstaat in hun zoektocht. De consument zal vervolgens veel eerder geneigd zijn om jouw fysieke locatie te bezoeken. Want wanneer de consument geen gegevens van jouw bedrijf kan vinden zal deze al gauw op zoek gaan naar een concurrent.

Belangvanonlineinformatie

Het belang van reviews

Het is dus van belang om de basisgegevens van jouw bedrijf online te vermelden. Maar hoe zorg je nou ervoor dat de consument voor jou kiest en niet voor de concurrent. Een onderdeel wat hier komt kijken is het hebben van online reviews.

Reviews hebben zijn zeer belangrijk met name vanwege twee redenen:

  • Google gebruikt online reviews als ranking factor
  • Het is een bepalende factor in het zoekproces van de consument

Het vergaren en reageren op reviews heeft wel degelijk impact op jouw Google Mijn Bedrijf ranking, alleen hierdoor zou het al reden genoeg moeten zijn om er aandacht aan te besteden. Door het verbeteren van jouw ranking zullen consumenten ook eerder op jouw vermelding klikken.

Uit een onderzoek van Sistrix, waar meer dan 80 miljoen zoekwoorden en miljarden zoekresultaten zijn geanalyseerd, wordt duidelijk hoe belangrijk ranking is.

Ctrperranking

Sta je dus niet in de top 3 dan verminder je de kans met 50% dat er wordt doorgeklikt, het hebben en actief reageren op reviews helpt bij het verbeteren van jouw ranking. Nieuwsgierig naar meer belangrijke ranking factoren, download dan onze whitepaper.

Als je al reviews hebt vergaard vraag jij je waarschijnlijk af: “Maar hoeveel sterren moet ik nou eigenlijk hebben voordat het een positief effect heeft?”. BrightLocal heeft onderzoek gedaan naar het minimum aantal sterren wat je nodig hebt voordat een consument besluit om bij jou te converteren.

Reviewrating

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat wanneer je minder dan 4 sterren als reviewrating hebt dat bijna de helft van de consumenten besluit om voor een concurrent met 4 sterren of hoger te kiezen.

Dit wil zeggen dat het niet alleen belangrijk is om reviews te hebben, maar dat het ook van uiterst belang is om de rating zo hoog mogelijk te krijgen en te houden. Want het kost zo’n 40 positieve reviews om de schade van 1 negatieve review weg te werken.

Ik hoop dat het artikel je een iets beter inzicht heeft gegeven in waarom local marketing een belangrijk onderdeel is of kan zijn van de marketingstrategie. Wil je nou meer informatie over local marketing, lees dan rustig nog een aantal van onze artikelen over local marketing. Of neem gerust contact met ons op.