Local marketing: Veranderingen in lokale zoekresultaten

15 april 2021 ,
Samenvatting in 30 seconden
  • Bij lokale zoekopdrachten op mobiele apparaten verschijnt er sinds enkele weken regelmatig een local 2-Pack in plaats van de standaard 3-Pack.
  • Op het moment van schrijven is het nog onduidelijk of het een test is of dat het daadwerkelijk wordt doorgevoerd.
  • De local 2-Pack komt op het moment niet in alle branches tevoorschijn.
  • Een theorie is dat door van drie organische resultaten naar twee te gaan er op die manier meer ruimte vrij komt voor advertenties.
  • Verstandig om zelf te testen voor eigen relevante lokale zoektermen en blijf op de hoogte van jouw rankings.

Ontwikkeling local 2-packs in mobiele zoekresultaten

In een eerder artikel hebben we het gehad over de Google Local Pack en hoe jij ervoor kan zorgen dat je hiertussen komt te staan. Sinds eind maart is hier een ontwikkeling geconstateerd. Bij mobiele zoekresultaten is sinds kort de Local 3-Pack vervangen voor een Local 2 Pack. In dit artikel zullen we stilstaan bij wat er nieuw is, wat we er van weten en of jij er op moet inspelen.

Wat is er nieuw?

Bij het uitvoeren van een lokale zoekopdracht kregen gebruikers voorheen altijd drie organische resultaten te zien, de Local 3-Pack. Op mobiel ziet dit er als volgt uit.

Googlelocal3pack

Het komt ook voor dat de drie organische resultaten worden aangevuld met een betaald resultaat, wat resulteert in de Local 4-Pack. Hier ook een voorbeeld van een mobiel resultaat.

Googlelocal4pack

Maar in de afgelopen periode zijn er steeds meer berichtgevingen over de Local 2-Pack, waarbij er bij een lokale zoekopdracht alleen twee organische resultaten worden getoond.

Wat weten we?

De Local 3-Pack is al een lange tijd de standaard, dus het was een verrassing toen mensen op social media berichten plaatsten met afbeeldingen van een Local 2-Pack. In eerste instantie was de speculatie dat het een test is van Google, wat zou betekenen dat het een zeer uitgebreide/verspreide test is doordat mensen in Europa en Noord-Amerika deze resultaten tegenkomen.

Bij het testen of ik zelf een Local 2-Pack tevoorschijn kon krijgen, heb ik meerdere lokale zoekopdrachten geprobeerd. In de afbeeldingen hierboven zie je zoekopdrachten naar een opticien, waarbij net zoals bij andere zoekopdrachten nog de 3-Pack of de 4-Pack naar voren komen in de resultaten.

Bij de zoekopdrachten naar een eetcafé en een Italiaans restaurant is het gelukt om de 2-Pack in de zoekresultaten tevoorschijn te krijgen.

Googlelocal2pack

De mate waarin de 2-Pack wordt getoond ligt wel meer in lijn met de gedachtegang dat het wellicht een test is van Google, ook vanwege het feit dat de 2-Pack alleen getoond werd bij horeca georiënteerde zoekopdrachten.

Iets wat we wel weten is dat, ongeacht of het een test is of niet, de nieuwe Local Pack alleen voorkomt bij mobiele zoekopdrachten. Anderen hebben het niet voor elkaar gekregen om via desktop de 2-Pack in de resultaten naar voren te krijgen. Ook zelf bij het testen van zoekopdrachten waar op mobiel wel een 2-Pack wordt getoond, wordt op desktop nog gewoon de 3-Pack vertoond.

De verschijning van de 2-Pack komt voor velen in eerste instantie als een verrassing, voornamelijk omdat de 3-Pack al zo lang de standaard is voor local SEO en is er op het eerste oog niet gelijk een voordeel voor de zoeker. Het tonen van twee bedrijven in plaats van drie helpt een gebruiker niet om gemakkelijk te vergelijken en een keuze te maken.

Een theorie is dat Google meer ruimte aan het maken is voor het vertonen van advertenties. Zelf ben ik nog geen resultaten tegengekomen waar er bij een lokale zoekopdracht twee organische en één betaald resultaat worden vertoond, maar op social media zijn er al meerdere voorbeelden voorbijgekomen waar dit wel het geval is.

In de afgelopen jaren zijn er veel voorspellingen geweest dat Google meer betaalmodellen wil gaan introduceren, waar Local Service Ads een voorbeeld van is. Een vervolg van deze ontwikkelingen kan zijn om binnen de Local Pack meer ruimte vrij te maken voor advertenties.

Wat moet je doen?

Op dit moment, midden april, is het nog in de vroege fasen en is het nog niet duidelijk of het een test is of dat het daadwerkelijk ook de nieuwe standaard wordt. Om deze reden is het verstandig om nu geen actie te ondernemen.

Dat zeggende, als deze verandering wel volledig wordt doorgezet dan zal het landschap (op mobiel) om een plekje binnen de Local Pack te bemachtigen een stuk competitiever worden. Daarom is het belangrijk om actief bezig te blijven met jouw lokale SEO strategie en deze te onderhouden.

Hierbij is het verstandig om zelf te testen met zoektermen die van belang zijn binnen jouw branche, om na te gaan of de 2-Pack hier wellicht al tevoorschijn komt. Daarbij is het ook slim om jouw ranking binnen de zoekresultaten voor lokale zoekopdrachten in de gaten te houden, dit is iets wat ongeacht deze ontwikkeling goed is om bij te houden. Maar in dit geval kan je waar je voorheen op plek 3 stond, nu net buiten de boot vallen en zo veel verkeer mislopen.