Google Analytics: Het einde van Google Analytics?

17 mei 2022
Samenvatting in 30 seconden
  • De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt dat Google Analytics in de nabije toekomst mogelijk niet meer toegestaan zal zijn
  • Wat betekent dit voor de overstap naar GA4?
  • En als Google Analytics in de toekomst toch gebruikt kan blijven worden, is het jammer als je data mist in GA4
  • Het is verstandig om de dataverzameling in GA4 toch volledig voor 1 juli in te regelen
  • Wat als Google Analytics niet meer gebruikt mag worden?

Het einde van Google Analytics?

Al geruime tijd heerst er onrust in de online marketing wereld over de vraag of het "einde van Google Analytics" in zicht is. Dan bedoelen we specifiek het einde van gebruik van Google Analytics binnen de Europese Unie.

De onrust is begonnen toen er in juli 2020 een streep werd gehaald door de EU-US Privacy Shield overeenkomst. Deze overeenkomst was ontstaan om de uitwisseling van persoonlijke data tussen de EU en de VS mogelijk te maken zonder hierbij de GDPR (General Data Protection Regulation) te overtreden. Daar is bij gekomen dat een standaard overeenkomst (ook wel SCC genoemd), een alternatieve manier om dit te regelen, ook geen oplossing meer biedt sinds een recente uitspraak van het Europese hof. De Google Analytics data die door Google wordt opgeslagen lijkt volgens verschillende instanties wel degelijk persoonsgegevens te bevatten en zou daarom buiten de EU en/of door een internationale organisatie alleen mogen worden opgeslagen zolang dit in overeenstemming met artikel 44 van de GDPR gebeurt.

Medio januari stelde de DSB (Datenschutzbehörde), het evenbeeld van de Autoriteit Persoonsgegevens in Oostenrijk, dat gebruik van Google Analytics in strijd is met de GDPR.

Ook de Franse privacy en -data-autoriteit CNIL (Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés) en de Noorse Datatilsynet hebben inmiddels dezelfde conclusie getrokken.

Sinds kort waarschuwt ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) dat Google Analytics in de nabije toekomst mogelijk niet meer toegestaan zal zijn. Dit in afwachting van het doorlopen van een juridische procedure door de AP.

Dat laatste lijkt een terechte reden voor zorgen. AP geeft nu nog aan op zijn website dat er geen toestemming gevraagd hoeft te worden voor cookies als deze geen of geringe gevolgen hebben voor de privacy van bezoekers (hetgeen in tegenspraak lijkt met andere Europese privacy waakhonden). Dit staat vermeld onder de noemer "Google Analytics privacy vriendelijk instellen". De onlangs toegevoegde waarschuwing dat Google Analytics straks mogelijk niet meer toegestaan is, zet een dergelijke vermelding natuurlijk op losse schroeven. Sterker nog, toestemming van de gebruiker zou in dit geval geen soelaas bieden want zelfs mét toestemming wordt dan niet voldaan aan de GDPR.

Het is overigens ook belangrijk te beseffen dat dit niet alleen geldt voor Google Analytics data maar voor alle data die wordt bewerkt / opgeslagen en niet in overeenstemming is met artikel 44 van de GDPR. Het is te verwachten dat dit zich dus niet zal beperken tot Google Analytics data. We zijn bijvoorbeeld benieuwd wat dit voor het opbouwen van audiences in Google Ads zou betekenen.

Wat betekent dit voor de overstap naar GA4?

Daar is nu nog geen helderheid over, MAAR als Google Analytics in de toekomst toch gebruikt kan blijven worden dan is het jammer als je plotseling data mist, simpelweg omdat je de overgang naar GA4 hebt uitgesteld.

Ons advies is dan ook om GA4 te implementeren waarbij je de inrichting van GA4 beperkt tot de dataverzameling van o.a. events en doelen en dat je het inrichten van custom reporting uit stelt tot er meer duidelijkheid is. Op ons blog hebben we in een driedelige serie beschreven hoe je kunt upgraden naar GA4:

  1. De basis
  2. Events, dimensies en e-commerce
  3. Rapportages

Wacht dus niet te lang met overstappen naar het nieuwe platform want sinds 1 juli 2022 is iedere dag zonder GA4 een gemis aan data volgend jaar!

Wat als Google Analytics niet meer gebruikt mag worden?

In eerste instantie denken we dat er een reële kans is dat er een oplossing gevonden zal worden zodat GA gebruikt kan blijven worden (zoals in het verleden ook is gebeurd).

Mocht de nood aan de man komen dan zijn er andere (open source) producten die het mogelijk maken analytics data te verzamelen en geheel volgens de richtlijnen van GDPR/AVG op te slaan. Voorbeelden zijn de analytics producten van Piwik Pro, Matomo, Snoobi of Snowplow.

Wij bij mProvement zien Piwik Pro daarbij als beste alternatief. Uit onze ervaring blijkt dit het meest complete en betaalbare alternatief te zijn voor Google Analytics. Ook op dit platform, en eveneens andere alternatieve platformen zoals Matomo of Snoobi, kennen wij de weg. Wil jij meer weten over deze platformen of ontvang jij graag advies over de beste keuze voor jouw onderneming? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder bij het zetten van de volgende stap op het gebied van jouw online marketing strategie!

Contact

Neem hier contact met ons op. Wij helpen jou graag verder!